The unstoppable transformation we are experiencing globally, fuelled by technological and social innovations (Mazali et al., 2023), is redrawing the boundaries between the worlds of work and education. Companies, public bodies and associations are faced with increasingly complex challenges in meeting the needs of an increasingly diverse workforce and the demands of a changing market (Cockayne, 2016). In an attempt to promote attention to change already in educational environments, we will therefore present a possible pilot study for the design of inclusive classrooms in the light of the new possibilities offered by technology, with the aim of improving accessibility and learning in the various educational contexts to enable schools and academies to adapt to the complex challenges of the present.Keywords: lighting design; Embodied Cognitive Design; special pedagogy.SintesiL’inarrestabile trasformazione che stiamo vivendo a livello globale, alimentata dalle innovazioni tecnologiche e sociali (Mazali et al., 2023), sta ridisegnando i confini tra il mondo del lavoro e quello dell’istruzione. Le aziende, gli enti pubblici e le associazioni devono affrontare sfide sempre più complesse per soddisfare le esigenze di una forza lavoro sempre più diversificata e le richieste di un mercato in continua evoluzione (Cockayne, 2016). Nel tentativo di promuovere l’attenzione al cambiamento già negli ambienti educativi, presenteremo quindi un possibile studio pilota per la progettazione di aule inclusive alla luce delle nuove possibilità offerte dalla tecnologia, con l’obiettivo di migliorare l’accessibilità e l’apprendimento nei vari contesti educativi per consentire a scuole e università di adattarsi alle complesse sfide del presente.Parole chiave: lighting design; Embodied Cognitive Design; pedagogia speciale.1The contribution is the result of collaboration and constant dialogue between the authors. For the attributions, Paolo Creati edited paragraphs 1, 2 and 6; Antonio Cuccaro paragraphs 3 and 4; Chiara Gentilozzi paragraph 5.

Lighting design as a possibility for the design of training and work spaces: a research proposal

PAOLO CREATI;CHIARA GENTILOZZI
2025-01-01

Abstract

The unstoppable transformation we are experiencing globally, fuelled by technological and social innovations (Mazali et al., 2023), is redrawing the boundaries between the worlds of work and education. Companies, public bodies and associations are faced with increasingly complex challenges in meeting the needs of an increasingly diverse workforce and the demands of a changing market (Cockayne, 2016). In an attempt to promote attention to change already in educational environments, we will therefore present a possible pilot study for the design of inclusive classrooms in the light of the new possibilities offered by technology, with the aim of improving accessibility and learning in the various educational contexts to enable schools and academies to adapt to the complex challenges of the present.Keywords: lighting design; Embodied Cognitive Design; special pedagogy.SintesiL’inarrestabile trasformazione che stiamo vivendo a livello globale, alimentata dalle innovazioni tecnologiche e sociali (Mazali et al., 2023), sta ridisegnando i confini tra il mondo del lavoro e quello dell’istruzione. Le aziende, gli enti pubblici e le associazioni devono affrontare sfide sempre più complesse per soddisfare le esigenze di una forza lavoro sempre più diversificata e le richieste di un mercato in continua evoluzione (Cockayne, 2016). Nel tentativo di promuovere l’attenzione al cambiamento già negli ambienti educativi, presenteremo quindi un possibile studio pilota per la progettazione di aule inclusive alla luce delle nuove possibilità offerte dalla tecnologia, con l’obiettivo di migliorare l’accessibilità e l’apprendimento nei vari contesti educativi per consentire a scuole e università di adattarsi alle complesse sfide del presente.Parole chiave: lighting design; Embodied Cognitive Design; pedagogia speciale.1The contribution is the result of collaboration and constant dialogue between the authors. For the attributions, Paolo Creati edited paragraphs 1, 2 and 6; Antonio Cuccaro paragraphs 3 and 4; Chiara Gentilozzi paragraph 5.
2025
Form@re - Open Journal Per La Formazione in Rete
Internazionale
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
View of Lighting design as a possibility for the design of training and work spaces_ a research proposal _ Form@re - Open Journal per la formazione in rete.pdf

accesso aperto

Tipologia: Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza: Creative commons
Dimensione 4.57 MB
Formato Adobe PDF
4.57 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11393/366633
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact