The work aims to delve into the innovations introduced by artificial intelligence in the field of air navigation law and to analyze the different models of responsibility. There is a need to arrive at new forms of responsibility to guarantee adequate protection for victims of damage caused by machines equipped with artificial intelligence capable of self-learning and which escape human control and they lead towards unpredictable plots. The issues that are subjected to critical scrutiny concern the profile of the causal relationship and the problems of allocating responsibility. Currently, the application of art. 2050 c.c. appears adequate with reference to the exercise of dangerous activities that involve intrinsic risks from artificial intelligence products.
Il lavoro si propone di approfondire le novità introdotte dall’intelligenza artificiale in ambito del diritto della navigazione aerea e di analizzare i diversi modelli di responsabilità. Si avverte la necessità di giungere a nuove forme di responsabilità per garantire una adeguata tutela alle vittime per danni cagionati da macchine dotate di intelligenza artificiale in grado di autoapprendimento e che sfuggono dal controllo umano e conducono verso trame imprevedibili. Le questioni che vengono sottoposte a vaglio critico riguardano il profilo del rapporto di causalità e le problematiche di allocazione delle responsabilità. Allo stato, l’applicazione dell’art. 2050 c.c. si prospetta adeguata con riferimento all’esercizio di attività pericolosa che richiama rischi intrinseci da prodotti di intelligenza artificiale.
Intelligenza artificiale e regimi di responsabilità civile
stefano pollastrelli
2025-01-01
Abstract
The work aims to delve into the innovations introduced by artificial intelligence in the field of air navigation law and to analyze the different models of responsibility. There is a need to arrive at new forms of responsibility to guarantee adequate protection for victims of damage caused by machines equipped with artificial intelligence capable of self-learning and which escape human control and they lead towards unpredictable plots. The issues that are subjected to critical scrutiny concern the profile of the causal relationship and the problems of allocating responsibility. Currently, the application of art. 2050 c.c. appears adequate with reference to the exercise of dangerous activities that involve intrinsic risks from artificial intelligence products.| File | Dimensione | Formato | |
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Descrizione: Il saggio si propone di approfondire le novità introdotte dall’intelligenza artificiale nel settore del diritto della navigazione aerea. L'analisi coinvolge i diversi modelli di responsabilità civile tradizionali e si avverte la necessità di giungere a nuove forme di responsabilità per garantire una adeguata tutela alle vittime per danni cagionati da macchine dotate di intelligenza artificiale in grado di autoapprendimento, non più controllabili dall'uomo e che conducono verso trame imprevedibili (come ad esempio i droni).
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