Due to the value of the historical perspective in the analysis of gender-based violence, as historians we participate in the discussion on the social pathways aimed at removing it by analysing the book L’erba voglio. The selected text moves from discussions on authority and power laying the foundations for a reflection that crosses the emancipatory route of the 1970s and can be connected to the idea of a structural approach to violence. Thus, the proposed paper aims to show the impact of such experience and highlight the link between feminist and political militancy with educational practice to outline a genealogy to be considered also in educational paths.
Visto il valore della prospettiva storica nell’analisi della violenza di genere, come storiche partecipiamo alla discussione sui percorsi sociali volti a rimuovere quest’ultima analizzando il libro L’erba voglio. I passaggi selezionati muovono da discussioni sull’autorità e sul potere gettando così le basi per una riflessione che attraversa il percorso emancipatorio degli anni Settanta e che può essere collegata all’idea di un approccio strutturale alla violenza. Si intende così mostrare l’impatto di tale esperienza e sottolineare il legame tra la militanza femminista e politica con la pratica educativa per delineare una genealogia da considerare anche nella progettazione educativa.
‘Doing school otherwise’: experiences and speeches from L’erba voglio at the origin of a structural approach to violence against women
Ascenzi, Anna;Girotti, Elena
2024-01-01
Abstract
Due to the value of the historical perspective in the analysis of gender-based violence, as historians we participate in the discussion on the social pathways aimed at removing it by analysing the book L’erba voglio. The selected text moves from discussions on authority and power laying the foundations for a reflection that crosses the emancipatory route of the 1970s and can be connected to the idea of a structural approach to violence. Thus, the proposed paper aims to show the impact of such experience and highlight the link between feminist and political militancy with educational practice to outline a genealogy to be considered also in educational paths.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
004-008+-+2+Ascenzi,+Girotti.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Creative commons
Dimensione
151.25 kB
Formato
Adobe PDF
|
151.25 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


