This article reflects on the use, at school, of Babalibri’s Storie da ascoltare and Fiabe musicali with the aim of under- standing their potential in terms of inclusion, participation and literacy. Firstly, we present the information gathered from an interview with the publisher on the genesis of the project, so to clarify how the picture books have been translated into audio format. Then, drawing from exploratory studies conducted with preschool and primary school children, some considerations are illustrated underlining the ability of these stories to promote emotional involvement and create a shared narrative community. The importance of collective reconstruction processes mediated by teachers and educators is especially stressed. However, given the structure of the research protocols, it was not possible to fully assess the impact in terms of inclusion and literacy; for this reason, further experiments in this sense will be planned.
Il contributo propone una riflessione sull’utilizzo a scuola delle Storie da ascoltare e le Fiabe musicali della casa edi- trice Babalibri per investigarne le potenzialità in termini di inclusione, partecipazione e alfabetizzazione. All’inizio si espone quanto raccolto da un’intervista con l’editore sulla genesi del progetto per chiarire come gli albi illustrati siano stati tradotti in formato audio. Seguono alcune considerazioni tratte da studi esplorativi condotti con bambini in età prescolare e della scuola primaria; emerge la capacità di tali storie di favorire il coinvolgimento emotivo e di creare una comunità di narrazione condivisa grazie soprattutto ai processi di ricostruzione collettiva mediata dalle insegnanti e educatrici coinvolte. Considerata la struttura dei protocolli di ricerca, non è stato però possibile valutare appieno l’impatto in termini di inclusione e alfabetizzazione; per tale ragione ulteriori sperimentazioni in tal senso saranno programmate.
"Ora ti domandi cosa voleva dire per te ascoltare una musica". Storie da ascoltare e fiabe musicali tra letteratura per l'infanzia, inclusione e creazione di comunità narrative
Ascenzi, A.;Girotti, E.
2023-01-01
Abstract
This article reflects on the use, at school, of Babalibri’s Storie da ascoltare and Fiabe musicali with the aim of under- standing their potential in terms of inclusion, participation and literacy. Firstly, we present the information gathered from an interview with the publisher on the genesis of the project, so to clarify how the picture books have been translated into audio format. Then, drawing from exploratory studies conducted with preschool and primary school children, some considerations are illustrated underlining the ability of these stories to promote emotional involvement and create a shared narrative community. The importance of collective reconstruction processes mediated by teachers and educators is especially stressed. However, given the structure of the research protocols, it was not possible to fully assess the impact in terms of inclusion and literacy; for this reason, further experiments in this sense will be planned.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Ascenzi_Ora_Ti_Domandi_2023.pdf
solo utenti autorizzati
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Tutti i diritti riservati
Dimensione
1.8 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.8 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.