Giftedness, high sensitivity and twice exceptionality, under increasing attention in research, are personality traits that needs to be understood in their peculiarities, to promote effective and meaningful learning. Special pedagogy plays a key role in the inclusive process, paying attention to the educational needs of all students and promoting their full participation in the educational process, in a context of recognition and valorization of diversity. This work illustrates the constructs of Giftedness, twice exceptionality, excellence and high sensitivity, through the main reference models and the pedagogical-didactic configurations that support the learning processes.
Giftedness, alta sensibilità e doppia eccezionalità, oggetto di attenzione crescente nella ricerca, sono tratti di personalità che vanno compresi nelle loro peculiarità e necessità, per favorire un apprendimento efficace e significativo. La Pedagogia speciale ricopre un ruolo chiave nel processo inclusivo, ponendo attenzione ai bisogni educativi di tutti gli studenti e promuovendone la piena partecipazione al processo educativo, in un contesto di riconoscimento e valorizzazione delle diversità. Il presente lavoro illustra i costrutti di plusdotazione, doppia eccellenza e alta sensibilità, attraverso i principali modelli di riferimento e le configurazioni pedagogico didattiche che supportano i processi di apprendimento.
Giftedness, alta sensibilità, doppia eccezionalità. Conoscere per includere Giftedness, high sensitivity, twice exceptionality. Awareness for inclusion
SALIS Francesca
2024-01-01
Abstract
Giftedness, high sensitivity and twice exceptionality, under increasing attention in research, are personality traits that needs to be understood in their peculiarities, to promote effective and meaningful learning. Special pedagogy plays a key role in the inclusive process, paying attention to the educational needs of all students and promoting their full participation in the educational process, in a context of recognition and valorization of diversity. This work illustrates the constructs of Giftedness, twice exceptionality, excellence and high sensitivity, through the main reference models and the pedagogical-didactic configurations that support the learning processes.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
SALIS F, 2024 Giftedness_alta sensibilità_doppia eccezionalità.pdf.pdf
solo utenti autorizzati
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Tutti i diritti riservati
Dimensione
290.32 kB
Formato
Adobe PDF
|
290.32 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.