The birth of a child with a disability marks an irreversible existential turning point for the family. We have chosen to carry out a narrative investigation by examining the so-called "sliding doors effect" in family caregivers, in search of possible worlds, aspirations, stories, bonds, impulses that can, on the one hand, foster awareness of a effective parenting, on the other hand, promoting the culture of imaginable and achievable happiness in families who live with the daily experience of disability. Using the counterfactual thinking, starting from the real event of the disability situation in the family, the caregivers are led to explore and narrate the present, analyze subjective experiences, in the mirroring and horizon of the possible to imagine paths, metabletic in continuous evolution. Using autobiographical narration, focus groups and narrative interviews, the research focuses on the family experience as the repository of co-constructions worthy of being understood and narrated.

La nascita di un figlio con disabilità segna per la famiglia un punto di svolta esistenziale irreversibile. Si è scelto di effettuare un’indagine narrativa prendendo in esame il cosiddetto “effetto sliding doors” nei caregiver familiari, alla ricerca di mondi possibili, di aspirazioni, di storie, di legami, di slanci che possano da un lato favorire la consapevolezza di una genitorialità efficace, dall’altro promuovere la cultura di una felicità immaginabile e realizzabile nelle famiglie che convivono con la quotidiana esperienza della disabilità. Sollecitando il pensiero controfattuale, a partire dall’evento reale della situazione di disabilità in famiglia, si conducono i caregiver ad esplorare e narrare il presente, analizzare i vissuti soggettivi, nel rispecchiamento e nell’orizzonte del possibile per immaginare percorsi, metabletiche in continuo divenire. La ricerca, attraverso l’utilizzo di strumenti come la narrazione autobiografica, focus group e interviste narrative, focalizza l’esperienza familiare come depositaria di co-costruzioni degne di essere comprese e narrate.

Effetto sliding doors nelle famiglie con figli con disabilità: dalla crisi alla rinascita. Indagine narrativa sulla dimensione immaginifica della felicità per una genitorialità consapevole e aperta / Sliding doors effect in families including children with disabilities: from crisis to rebirth. Narrative survey on the imaginative dimension of happiness for conscious and open parenting

Salis, Francesca;
2022-01-01

Abstract

The birth of a child with a disability marks an irreversible existential turning point for the family. We have chosen to carry out a narrative investigation by examining the so-called "sliding doors effect" in family caregivers, in search of possible worlds, aspirations, stories, bonds, impulses that can, on the one hand, foster awareness of a effective parenting, on the other hand, promoting the culture of imaginable and achievable happiness in families who live with the daily experience of disability. Using the counterfactual thinking, starting from the real event of the disability situation in the family, the caregivers are led to explore and narrate the present, analyze subjective experiences, in the mirroring and horizon of the possible to imagine paths, metabletic in continuous evolution. Using autobiographical narration, focus groups and narrative interviews, the research focuses on the family experience as the repository of co-constructions worthy of being understood and narrated.
2022
Anicia
La nascita di un figlio con disabilità segna per la famiglia un punto di svolta esistenziale irreversibile. Si è scelto di effettuare un’indagine narrativa prendendo in esame il cosiddetto “effetto sliding doors” nei caregiver familiari, alla ricerca di mondi possibili, di aspirazioni, di storie, di legami, di slanci che possano da un lato favorire la consapevolezza di una genitorialità efficace, dall’altro promuovere la cultura di una felicità immaginabile e realizzabile nelle famiglie che convivono con la quotidiana esperienza della disabilità. Sollecitando il pensiero controfattuale, a partire dall’evento reale della situazione di disabilità in famiglia, si conducono i caregiver ad esplorare e narrare il presente, analizzare i vissuti soggettivi, nel rispecchiamento e nell’orizzonte del possibile per immaginare percorsi, metabletiche in continuo divenire. La ricerca, attraverso l’utilizzo di strumenti come la narrazione autobiografica, focus group e interviste narrative, focalizza l’esperienza familiare come depositaria di co-costruzioni degne di essere comprese e narrate.
Internazionale
https://www.qtimes.it/?p=sliding-doors-effect-in-families-including-children-with-disabilities-from-crisis-to-rebirth-narrative-survey-on-the-imaginative-dimension-of-happiness-for-conscious-and-open-parenting
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