Education represents one of the pillars of the Italian Constitution, which provides indeed for mandatory primary education. The Constitution also guarantees the parent’s right to educate children, without forgetting that the freedom of individuals in every social group – even in this perspective – is a fundamental principle of our legal system. Despite the consideration given to education, the members of the Italian Constituent Assembly did not require constitutional education as specific subject in school curricula. In the light of this legal framework – and on the basis of an experience of more than ten years of ‘constitutional dissemination’ in schools of all types and levels – the contribution aims to suggest some food for thought on constitutional education: after a brief reconstruction of the debate in the Constituent Assembly, it is shown how civic and constitutional education programmes are still not adequately supported by laws, even if a strong constitutional education appears a crucial issue in Italian contemporary society.

L’istruzione rappresenta uno dei pilastri della Costituzione repubblicana, che impone quella inferiore addirittura come dovere; al contempo, la libertà di istruire i propri figli è garantita ai genitori come diritto, tenendo a mente che la tutela degli individui all’interno di qualsiasi formazione sociale è elevata a principio fondamentale dell’ordinamento. Tuttavia, i Costituenti non si sono preoccupati di specificare che l’istruzione obbligatoria avrebbe dovuto comprendere la conoscenza della Carta fondamentale. Alla luce di questo quadro normativo – e facendo leva su oltre dieci anni di esperienza di divulgazione nelle scuole di ogni ordine e grado – il contributo si propone, dopo una sintetica ricostruzione del dibattito costituente, di offrire qualche spunto di riflessione sulla alfabetizzazione costituzionale, esigenza mai del tutto soddisfatta dalla normativa in materia scolastica e che appare oggi davvero imprescindibile.

La Costituzione tra Famiglia, Scuola e Società

Bergonzini C
2018-01-01

Abstract

Education represents one of the pillars of the Italian Constitution, which provides indeed for mandatory primary education. The Constitution also guarantees the parent’s right to educate children, without forgetting that the freedom of individuals in every social group – even in this perspective – is a fundamental principle of our legal system. Despite the consideration given to education, the members of the Italian Constituent Assembly did not require constitutional education as specific subject in school curricula. In the light of this legal framework – and on the basis of an experience of more than ten years of ‘constitutional dissemination’ in schools of all types and levels – the contribution aims to suggest some food for thought on constitutional education: after a brief reconstruction of the debate in the Constituent Assembly, it is shown how civic and constitutional education programmes are still not adequately supported by laws, even if a strong constitutional education appears a crucial issue in Italian contemporary society.
2018
Università degli Studi di Ferrara
L’istruzione rappresenta uno dei pilastri della Costituzione repubblicana, che impone quella inferiore addirittura come dovere; al contempo, la libertà di istruire i propri figli è garantita ai genitori come diritto, tenendo a mente che la tutela degli individui all’interno di qualsiasi formazione sociale è elevata a principio fondamentale dell’ordinamento. Tuttavia, i Costituenti non si sono preoccupati di specificare che l’istruzione obbligatoria avrebbe dovuto comprendere la conoscenza della Carta fondamentale. Alla luce di questo quadro normativo – e facendo leva su oltre dieci anni di esperienza di divulgazione nelle scuole di ogni ordine e grado – il contributo si propone, dopo una sintetica ricostruzione del dibattito costituente, di offrire qualche spunto di riflessione sulla alfabetizzazione costituzionale, esigenza mai del tutto soddisfatta dalla normativa in materia scolastica e che appare oggi davvero imprescindibile.
Nazionale
http://annali.unife.it/adfd/article/view/1898
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Bergonzini Annali Didattica Unife 2018.pdf

solo utenti autorizzati

Dimensione 389.01 kB
Formato Adobe PDF
389.01 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11393/260326
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact