The rapid development and widespread use of artificial intelligence (AI) raise increasingly relevant questions within the field of Special Pedagogy. Although AI offers opportunities for personalized learning (Zohuri & Mossavar‐Rahman, 2024) and the implementation of inclusive practices (Saborío‐Taylor & Rojas‐Ramírez, 2024), its application raises concerns about its effectiveness, the ethics of its use, and the preparation of education professionals (Batchelor & Petersen, 2019; Galindo‐Domínguez et al., 2024). This study presents a qualitative investigation into the perceptions of Learning Technicians and teachers regarding the use of AI in school and extracurricular contexts. Through a pre‐post questionnaire administered within the TDA Labs: Laboratory on Artificial Intelligence in Education, the study explores the effectiveness of the lab in fostering AI Literacy. It analyzes the evolution of participants’ perceptions concerning the integration of AI into teaching strategies and its potential as a learning support tool for students with disabilities, learning disorders, and other special educational needs.
Il rapido sviluppo e l'uso diffuso dell'intelligenza artificiale (IA) sollevano questioni sempre più rilevanti nel campo della Pedagogia Speciale. Sebbene l'IA offra opportunità per l'apprendimento personalizzato (Zohuri & Mossavar‐Rahman, 2024) e l'implementazione di pratiche inclusive (Saborío‐Taylor & Rojas‐Ramírez, 2024), la sua applicazione introduce preoccupazioni circa la sua efficacia, l'etica del suo utilizzo e la preparazione dei professionisti dell'istruzione (Batchelor & Petersen, 2019; Galindo‐Domínguez et al., 2024). Questo studio presenta un'indagine qualitativa sulle percezioni dei tecnici dell'apprendimento e degli insegnanti riguardo all'uso dell'IA in contesti scolastici ed extrascolastici. Attraverso un questionario pre‐post somministrato all'interno del TDA Labs: Laboratory on Artificial Intelligence in Education, lo studio esplora l'efficacia del laboratorio nel promuovere l'alfabetizzazione all'IA. Analizza l'evoluzione delle percezioni dei partecipanti riguardo all'integrazione dell'IA nelle strategie didattiche e al suo potenziale come strumento di supporto all'apprendimento per studenti con disabilità, disturbi dell'apprendimento e altri bisogni educativi speciali.
AI e Educazione Speciale: un’analisi qualitativa situata delle percezioni professionali
Taddei, A.;Alesi, B.;Righi, A.
2025-01-01
Abstract
The rapid development and widespread use of artificial intelligence (AI) raise increasingly relevant questions within the field of Special Pedagogy. Although AI offers opportunities for personalized learning (Zohuri & Mossavar‐Rahman, 2024) and the implementation of inclusive practices (Saborío‐Taylor & Rojas‐Ramírez, 2024), its application raises concerns about its effectiveness, the ethics of its use, and the preparation of education professionals (Batchelor & Petersen, 2019; Galindo‐Domínguez et al., 2024). This study presents a qualitative investigation into the perceptions of Learning Technicians and teachers regarding the use of AI in school and extracurricular contexts. Through a pre‐post questionnaire administered within the TDA Labs: Laboratory on Artificial Intelligence in Education, the study explores the effectiveness of the lab in fostering AI Literacy. It analyzes the evolution of participants’ perceptions concerning the integration of AI into teaching strategies and its potential as a learning support tool for students with disabilities, learning disorders, and other special educational needs.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
Taddei_Ai-Special Education- Perceptions_2025.pdf
solo utenti autorizzati
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Creative commons
Dimensione
823.77 kB
Formato
Adobe PDF
|
823.77 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


