In recent years, the scientific community has increasingly emphasized the importance of executive functions (EFs) in early childhood development. Yet, educational strategies to enhance EFs in preschool, especially in low-SES contexts, remain underexplored. This systematic review investigates the relationship between learning environments and the development of EFs in preschoolers, aiming to identify school-based interventions that support equitable development and learning for all children.
Negli ultimi anni, la comunità scientifica ha sottolineato l’importanza delle funzioni esecutive (FE) nello sviluppo dell’infanzia. Tuttavia, le strategie educative per potenziare le FE, soprattutto in contesti di svantaggio, restano poco esplorate. Questa revisione sistematica indaga la relazione tra ambienti di apprendimento e sviluppo delle FE nei bambini in età prescolare, con l’obiettivo di individuare interventi scolastici capaci di sostenere uno sviluppo e un apprendimento equi per ciascuno.
Enhancing executive functions in early childhood: a systematic review of interventions in preschool settings
Pastena, N.;Santangelo, F. M.;
2025-01-01
Abstract
In recent years, the scientific community has increasingly emphasized the importance of executive functions (EFs) in early childhood development. Yet, educational strategies to enhance EFs in preschool, especially in low-SES contexts, remain underexplored. This systematic review investigates the relationship between learning environments and the development of EFs in preschoolers, aiming to identify school-based interventions that support equitable development and learning for all children.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
Pastena, Santangelo, Ben Soussan.pdf
accesso aperto
Descrizione: Systematic Review
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Copyright dell'editore
Dimensione
2.82 MB
Formato
Adobe PDF
|
2.82 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


