The new frontiers of Artificial Intelligence (AI) are leading research in pedagogy and special education towards the encounter with new disciplines to carry out projects that rethink the training of future professionals in both the medical and educational fields. Based on these considerations, the article proposes a project that enters the field of pre-vention of Specific Learning Disorders and reformulates prevention paths thanks to new technologies and interdisciplinary dialogue. To this end, the PRIN project E-Hand will be illustrated as an example of novel inno-vative and inclusive methodologies.
Le nuove frontiere aperte dall’intelligenza artificiale (IA) conducono la ricerca in Pedagogia e Didattica Speciale a incontrare nuove discipline e a realizzare progetti che ripensino alla formazione dei futuri professionisti del campo sia della medicina che dell’educazione. Da tali considerazioni, l’articolo propone una proposta che entra nel campo della prevenzione dei Disturbi Specifici di Apprendimento e che riformula percorsi di prevenzione grazie alle nuove tecnologie e al dialogo interdisciplinare. A tal fine verrà illustrato il progetto PRIN E-Hand come esemplificazione di nuove metodologie innovative e inclusive.
Lo sguardo della Pedagogia Speciale ai processi di letto-scrittura. Nuove tecnologie e prevenzione pedagogica
Del Bianco, N.;D'Angelo, I.;Giaconi, C.
2024-01-01
Abstract
The new frontiers of Artificial Intelligence (AI) are leading research in pedagogy and special education towards the encounter with new disciplines to carry out projects that rethink the training of future professionals in both the medical and educational fields. Based on these considerations, the article proposes a project that enters the field of pre-vention of Specific Learning Disorders and reformulates prevention paths thanks to new technologies and interdisciplinary dialogue. To this end, the PRIN project E-Hand will be illustrated as an example of novel inno-vative and inclusive methodologies.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
Del Biancoetal_disgrafia_2024.pdf
solo utenti autorizzati
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
DRM non definito
Dimensione
98.76 kB
Formato
Adobe PDF
|
98.76 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


