Can constitutional history constitute a unitary and autonomous field of research and teaching? There is a split between three specifications: one guided by the history of law that studies the legal guarantees of power; a sociological one focused on socio-structural premises; and a politological one, about the dynamics of conflict and/or compromise between the political forces positioned on the right/left axis. In a constitutional state law is the product of political action, but at the same time political activity ought to be organized and limited by law. The legal method alone struggles to unravel the complex entanglements of theory and practice and the is-ought gap. Furthermore, constitutional history reflects the history of modernization in general and the social conflicts it entails. Therefore, the evolution, transition and crisis of the social structures that underlie public order constitute the object of teaching and research, as well as the debate on the presumed apoliticality and objectivity of the purposes of constitutional law.
La storia costituzionale può costituire un campo di ricerca e di insegnamento unitario ed autonomo? Ad oggi vi è scissione tra tre articolazioni: una guidata dalla storia del diritto che studia le garanzie giuridiche del potere; una sociologica incentrata sui presupposti socio-strutturali; e una politologica, sulle dinamiche del conflitto e/o compromesso tra le forze politiche disposte sull’asse destra/sinistra. In uno stato costituzionale il diritto è il prodotto dell’azione politica, ma allo stesso tempo l’attività politica dovrebbe essere organizzata e limitata dal diritto. Il metodo giuridico da solo stenta a sciogliere i complessi intrecci tra la teoria e la prassi, tra l’essere e il dover essere. Inoltre, la storia costituzionale riflette la storia della modernizzazione in generale e dei conflitti sociali che essa comporta. Pertanto, l’evoluzione, la transizione e la crisi delle strutture sociali che sono alla base dell’ordine pubblico costituiscono l’oggetto dell’insegnamento e della ricerca, al pari del dibattito sulla presunta a-politicità e oggettività degli scopi del diritto costituzionale.
Una storia costituzionale, tre articolazioni disciplinari: giuridica, sociologica, politologica
Car, R.
2024-01-01
Abstract
Can constitutional history constitute a unitary and autonomous field of research and teaching? There is a split between three specifications: one guided by the history of law that studies the legal guarantees of power; a sociological one focused on socio-structural premises; and a politological one, about the dynamics of conflict and/or compromise between the political forces positioned on the right/left axis. In a constitutional state law is the product of political action, but at the same time political activity ought to be organized and limited by law. The legal method alone struggles to unravel the complex entanglements of theory and practice and the is-ought gap. Furthermore, constitutional history reflects the history of modernization in general and the social conflicts it entails. Therefore, the evolution, transition and crisis of the social structures that underlie public order constitute the object of teaching and research, as well as the debate on the presumed apoliticality and objectivity of the purposes of constitutional law.File | Dimensione | Formato | |
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