Constitutional jurisprudence has traditionally recognized school sizing as a regional proper area in matters of education. In this case, with the sentence n. 223/2023, the Constitutional Court declared unfounded many of the constitutionality issues complained by various regions regarding some state provisions which, in implementing the PNRR, have clearly interfered in this area. After a brief recall of the reasons that brought school sizing into regional jurisdiction, the essay highlights the centrality of the school leader with regard to the full implementation of school autonomy. In pointing out some critical aspects of the decision, however, the article argues that the outcome of the decision could hardly have been different. The education system is a key dimension of constitutional identity and, also because of the great challenges it must face, it requires a subject (the State) that guarantees unity, cohesion and equality as well as fully autonomous schools. The regions must increasingly act as connecting bodies between these two subjects.
Il dimensionamento scolastico è stato tradizionalmente riconosciuto dalla giurisprudenza costituzionale come ambito proprio delle regioni in materia di istruzione. In questo caso, con la sentenza n. 223 del 2023, la Corte ha dichiarato non fondate molte delle questioni di costituzionalità lamentate da diverse regioni nei confronti di alcune disposizioni statali che, in attuazione del PNRR, hanno chiaramente interferito in tale ambito. Dopo una breve richiamo delle ragioni che hanno ricondotto il dimensionamento scolastico nella competenza regionale, il lavoro evidenzia la centralità della figura del dirigente scolastico per la piena attuazione dell’autonomia scolastica. Pur non mancando di sottolineare alcuni profili critici della decisione, l'articolo sostiene che difficilmente l'esito della decisione potesse essere diverso. Il sistema di istruzione è fattore di identità costituzionale e, anche per le grandi sfide cui deve far fronte, necessita della presenza di un soggetto (lo Stato) che garantisca unitarietà, coesione e uguaglianza e di scuole davvero autonome. Le regioni devono porsi sempre più come organi di raccordo tra questi due soggetti.
La Corte ridimensiona il dimensionamento scolastico regionale (e rinsalda l'autonomia delle istituzioni scolastiche). n inevitabile segno dei tempi…? Note a margine di Corte cost., sentenza. n. 223 del 2023
G. Laneve
2024-01-01
Abstract
Constitutional jurisprudence has traditionally recognized school sizing as a regional proper area in matters of education. In this case, with the sentence n. 223/2023, the Constitutional Court declared unfounded many of the constitutionality issues complained by various regions regarding some state provisions which, in implementing the PNRR, have clearly interfered in this area. After a brief recall of the reasons that brought school sizing into regional jurisdiction, the essay highlights the centrality of the school leader with regard to the full implementation of school autonomy. In pointing out some critical aspects of the decision, however, the article argues that the outcome of the decision could hardly have been different. The education system is a key dimension of constitutional identity and, also because of the great challenges it must face, it requires a subject (the State) that guarantees unity, cohesion and equality as well as fully autonomous schools. The regions must increasingly act as connecting bodies between these two subjects.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
LANEVE_Corte-ridimensiona-dimensionamento_2024.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Creative commons
Dimensione
440.28 kB
Formato
Adobe PDF
|
440.28 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


