The nineteenth century represents in many ways the century in which the role of women and the problems connected with their education and education are the subjects of vast and multifaceted advertising, which has no equal in previous centuries and which reveals the real centrality accorded by contemporaries to this theme. These are pamphlets, treatises, ‘almanacs’, ‘female plutarches’ and galleries of famous women modeled on the model of the self-help literature of the male mold, intended for girls’ boarding schools or for domestic performances, ‘etiquette’ for ladies and young brides’ manuals, ‘encyclopedias’ and other specialized periodicals and collections of intended reading. The contribution deepens the characteristics and the basic guidelines of this varied editorial production, placing it in the more general framework of the redefinition of the identity and the roles assigned to women in the Italian society of the nineteenth century.
L’Ottocento rappresenta per molti versi il secolo nel quale il ruolo della donna e le problematiche connesse con la sua educazione e istruzione sono fatti oggetto di una vasta e multiforme pubblicistica, che non ha eguali nei secoli precedenti e che rivela la vera e propria centralità accordata dai contemporanei a questo tema. Si tratta di opuscoli, trattatelli, ‘almanacchi’, ‘avvisi’ e ‘avvertimenti’ alle fanciulle e ragazze, ‘plutarchi femminili’ e gallerie di donne celebri modellate sulla falsariga della letteratura self-helpista di stampo maschile, destinate ai convitti per fanciulle o alla rappresentazione in ambito domestico, ‘galatei’ per signorine e manuali per giovani spose, ‘enciclopedie’ e altre pubblicazioni periodiche specializzate e raccolte di letture destinate, soprattutto a partire dalla seconda metà del secolo XIX, alle scuole e ai collegi ed educandati femminili. Il contributo approfondisce le caratteristiche e gli indirizzi di fondo di tale variegata produzione editoriale, collocandola nel più generale quadro della ridefinizione dell’identità e dei ruoli assegnati alla donna nella società italiana del secolo XIX.
Il Plutarco delle donne. Itinerari e modelli per l’educazione femminile nella pubblicistica educativa e scolastica dell’Ottocento
Ascenzi, A.
2023-01-01
Abstract
The nineteenth century represents in many ways the century in which the role of women and the problems connected with their education and education are the subjects of vast and multifaceted advertising, which has no equal in previous centuries and which reveals the real centrality accorded by contemporaries to this theme. These are pamphlets, treatises, ‘almanacs’, ‘female plutarches’ and galleries of famous women modeled on the model of the self-help literature of the male mold, intended for girls’ boarding schools or for domestic performances, ‘etiquette’ for ladies and young brides’ manuals, ‘encyclopedias’ and other specialized periodicals and collections of intended reading. The contribution deepens the characteristics and the basic guidelines of this varied editorial production, placing it in the more general framework of the redefinition of the identity and the roles assigned to women in the Italian society of the nineteenth century.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Ascenzi_Plutarco-donne-Itinerari_2023.pdf.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Creative commons
Dimensione
1.06 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.06 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.