After first presenting the main characteristics and purposes of Catholic didactical literature, the paper provides a comparative analysis of certain «modi studendi», published between the late 16th century and the early 17th century in order to evidence key themes of the genre. In particular, it focuses on the «Idea dello scolare» by Cesare Crispolti, «Lo scolare» by Bartolomeo Meduna, «Gli aforismi scolastici» (1603), «Il giovane studente» (1594) by Orazio Lombardelli and «Lo scolaro» by Annibale Roero (1604). These are a few examples that enjoyed a certain degree of success at the time and represent well the peculiarities of the strand of educational treatises aimed at university students.
«Con la sinistra mano terrà un libro aperto, nel quale miri attentamente, con la destra una penna da scrivere et gli sarà a canto un lume accesso e un gallo»: il modello dello scolare nei modi studendi tra Cinque e Seicento. Alcuni esempi a confronto
Patrizi, E.
2024-01-01
Abstract
After first presenting the main characteristics and purposes of Catholic didactical literature, the paper provides a comparative analysis of certain «modi studendi», published between the late 16th century and the early 17th century in order to evidence key themes of the genre. In particular, it focuses on the «Idea dello scolare» by Cesare Crispolti, «Lo scolare» by Bartolomeo Meduna, «Gli aforismi scolastici» (1603), «Il giovane studente» (1594) by Orazio Lombardelli and «Lo scolaro» by Annibale Roero (1604). These are a few examples that enjoyed a certain degree of success at the time and represent well the peculiarities of the strand of educational treatises aimed at university students.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Patrizi_Sinistra-mano-libro_2024.pdf
solo utenti autorizzati
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Tutti i diritti riservati
Dimensione
94.01 kB
Formato
Adobe PDF
|
94.01 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.