The article aims to highlight aspects of care, both from a pedagogical and social point of view, highlighting the effects on the person, the family and the community. Alzheimer’s disease is one of the greatest chronic-degenerative pathologies of contemporary societies that compromises some important cognitive capacities, including memory, and inexorably obscures the subject’s social relations. Through a case study carried out in the province of Macerata in collaboration with various local actors, including the University itself, we intend to trace the practices oriented towards the development of inclusive communities in the territory, in order to rethink not only the actions but also the perspectives and pedagogical challenges that question social policies, territorial networks and Special Pedagogy in supporting the Quality of Life of adults and their families in a situation of distress.
L’articolo si propone di mettere in luce gli aspetti della cura, sia da un punto di vista pedagogico, sia sociale, evidenziando le ricadute sulla persona, sulla fami-glia e sulla comunità. La malattia di Alzheimer è una delle più grandi patologie cronico-degenerative delle società contemporanee che compromette alcune importanti capacità cogni-tive, tra cui la memoria, e oscura inesorabilmente le relazioni sociali del sog-getto. Attraverso uno studio di caso realizzato nella provincia di Macerata in collaborazione tra diversi attori locali, tra cui l’Università stessa, si intende trac-ciare le pratiche orientate allo sviluppo di comunità inclusive presenti nel terri-torio, per ripensare non solo le azioni ma anche le prospettive e le sfide pedago-giche che interrogano le politiche sociali, le reti territoriali e la Pedagogia Spe-ciale nel sostenere la Qualità di vita degli adulti e delle loro famiglia in situa-zione di disagio
The right to forget: Pedagogical challenges and territorial networks for people with Alzheimer's disease
Taddei Arianna;Rosciani Elena
2024-01-01
Abstract
The article aims to highlight aspects of care, both from a pedagogical and social point of view, highlighting the effects on the person, the family and the community. Alzheimer’s disease is one of the greatest chronic-degenerative pathologies of contemporary societies that compromises some important cognitive capacities, including memory, and inexorably obscures the subject’s social relations. Through a case study carried out in the province of Macerata in collaboration with various local actors, including the University itself, we intend to trace the practices oriented towards the development of inclusive communities in the territory, in order to rethink not only the actions but also the perspectives and pedagogical challenges that question social policies, territorial networks and Special Pedagogy in supporting the Quality of Life of adults and their families in a situation of distress.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
Taddei_Diritto-Di-Dimenticare_2024.pdf
accesso aperto
Descrizione: Il diritto di dimenticare: sfide pedagogiche e reti territoriali per le persone con Alzheimer
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Creative commons
Dimensione
865.92 kB
Formato
Adobe PDF
|
865.92 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


