The essay deals with the first Italian treatise dedicated to parliamentary customs and procedure, published in 1887, written by two civil servants of the Chamber of Deputies in imitation of the most famous European parliamentary treatises (in particular, taking the English work of Thomas Erskine May as a model and the French one by Jules Émile Poudra and Eugène Pierre). The initial part reconstructs the context in which the volume was published, the biography of the authors and the editorial events. In the end, the essay focuses on the copy of a 'singular' example of Mancini-Galeotti who shows interesting traces and signs of his reader. The copy is equipped with a rich array of comments and annotations. From the notes it emerges an intense and constant dialogue that its owner establishes with the authors of the text.
Il saggio si occupa del primo trattato italiano dedicato agli usi e alla procedura parlamentare, pubblicato nel 1887, scritto da due funzionari della Camera dei deputati ad imitazione dei più celebri trattati parlamentari europei (in particolare prendendo a modello l'opera inglese di Thomas Erskine May e quella francese di Jules Emile Poudra e Eugène Pierre). La parte iniziale ricostruisce il contesto in cui il volume è pubblicato, la biografia degli autori e le vicende editoriali. Infine, il saggio si concentra sulla vicenda di un 'singolare' esemplare del Mancini-Galeotti che manifesta interessanti tracce e segni del suo lettore. La copia è caratterizzata da un ricco apparato di commenti e postille. Dagli appunti emerge un dialogo intenso e costante che il suo possessore instaura con gli autori del testo.
Gli appunti perduti al volume «Norme ed usi del Parlamento italiano» di Mancini e Galeotti
Mecca G
2023-01-01
Abstract
The essay deals with the first Italian treatise dedicated to parliamentary customs and procedure, published in 1887, written by two civil servants of the Chamber of Deputies in imitation of the most famous European parliamentary treatises (in particular, taking the English work of Thomas Erskine May as a model and the French one by Jules Émile Poudra and Eugène Pierre). The initial part reconstructs the context in which the volume was published, the biography of the authors and the editorial events. In the end, the essay focuses on the copy of a 'singular' example of Mancini-Galeotti who shows interesting traces and signs of his reader. The copy is equipped with a rich array of comments and annotations. From the notes it emerges an intense and constant dialogue that its owner establishes with the authors of the text.File | Dimensione | Formato | |
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