In the last thirty years educational historians have resorted to new historical sources, applying new interpretative paradigms and giving a decisive role to the recovery of the local dimension. In this way it has been possible to “dig” into the school past to reconstruct the real teaching and educational practices implemented in the classrooms, but also to outline different profiles of teachers, often unknown. Among these, also that of Giovanni Lucaroni, teacher in the primary school of Mogliano from 1910 to 1956, who interpreted and defended Lombardo Radice’s pedagogical-educational thinking. The reconstruction of his life – through the letters of some eminent pedagogists, such as Lombardo Radice, his works and the life chronicles on the school – allowed to add an additional piece to the knowledge and understanding of the history of the school.
Nell’ultimo trentennio gli storici dell’educazione hanno fatto ricorso a nuove fonti storiche, applicandovi inediti paradigmi interpretativi e attribuendo un ruolo decisivo al recupero della dimensione locale. In questo modo è stato possibile “scavare” all’interno del passato scolastico per ricostruire le reali pratiche didattiche ed educative attuate nelle aule scolastiche, ma anche per delineare diversi profili di maestri e maestre, spesso sconosciuti. Tra questi, anche quello di Giovanni Lucaroni, insegnante nella scuola elementare di Mogliano dal 1910 al 1956, che ha interpretato e difeso il pensiero pedagogico-educativo lombardiano. La ricostruzione della sua vita magistrale – attraverso le lettere di alcuni eminenti pedagogisti, tra cui proprio Lombardo Radice, le sue pubblicazioni e le cronache di vita sulla scuola – ha permesso di aggiungere un ulteriore tassello alla conoscenza e alla comprensione della storia della scuola.
Giovanni Lucaroni e la scuola serena a Mogliano
paciaroni lucia
2023-01-01
Abstract
In the last thirty years educational historians have resorted to new historical sources, applying new interpretative paradigms and giving a decisive role to the recovery of the local dimension. In this way it has been possible to “dig” into the school past to reconstruct the real teaching and educational practices implemented in the classrooms, but also to outline different profiles of teachers, often unknown. Among these, also that of Giovanni Lucaroni, teacher in the primary school of Mogliano from 1910 to 1956, who interpreted and defended Lombardo Radice’s pedagogical-educational thinking. The reconstruction of his life – through the letters of some eminent pedagogists, such as Lombardo Radice, his works and the life chronicles on the school – allowed to add an additional piece to the knowledge and understanding of the history of the school.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Paciaroni_Giovanni-Lucaroni-scuola_2023.pdf
solo utenti autorizzati
Tipologia:
Documento in post-print (versione successiva alla peer review e accettata per la pubblicazione)
Licenza:
DRM non definito
Dimensione
3.48 MB
Formato
Adobe PDF
|
3.48 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.