The essay proposes a reconstruction of the debate around the introduction of art history in secondary schools in the two decades preceding the school reform implemented by the Minister of Education Giovanni Gentile in 1923. Starting with a debate between Enrico Panzacchi, Ugo Ojetti and Adolfo Venturi and the first facultative courses in art history offered in some grammar schools in the early years of the twentieth century, the study focuses the discussion on teachers’ competence, teaching materials and the relationship with other school subjects. It reveals a gradual assertion of the autonomy of art history teaching that owes much to Adolfo Venturi’s struggles.
Il saggio propone una ricostruzione del dibattitto intorno all’introduzione della storia dell’arte nelle scuole secondarie nei due decenni che precedono la riforma scolastica attuata dal ministro alla Pubblica Istruzione Giovanni Gentile nel 1923. A partire da un dibattito tra Enrico Panzacchi, Ugo Ojetti e Adolfo Venturi e dai primi corsi facoltativi di storia dell’arte offerti in alcuni licei nei primi anni del Novecento, lo studio focalizza la discussione intorno alle competenze degli insegnanti, il materiale didattico e il rapporto con le altre materie scolastiche. Ne emerge una graduale affermazione dell’autonomia dell’insegnamento della storia dell’arte che molto deve alle battaglie di Adolfo Venturi.
Tra Enrico Panzacchi e Adolfo Venturi: discussioni, prime esperienze ed iniziative di insegnamento della storia dell’arte nelle scuole italiane
Susanne Adina Meyer
2021-01-01
Abstract
The essay proposes a reconstruction of the debate around the introduction of art history in secondary schools in the two decades preceding the school reform implemented by the Minister of Education Giovanni Gentile in 1923. Starting with a debate between Enrico Panzacchi, Ugo Ojetti and Adolfo Venturi and the first facultative courses in art history offered in some grammar schools in the early years of the twentieth century, the study focuses the discussion on teachers’ competence, teaching materials and the relationship with other school subjects. It reveals a gradual assertion of the autonomy of art history teaching that owes much to Adolfo Venturi’s struggles.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Meyer Tra Enrico Panzacchi e Adolfo.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Creative commons
Dimensione
394.75 kB
Formato
Adobe PDF
|
394.75 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.