This paper offers an overview of the origins and development of the material history of schooling in Italy over the thirty years between 1990 and 2020. After examining the growing influence exerted on Italian historians of education by developments in international historiographical reflection, we describe the boost provided to the study of material history in the early 2000s by pioneering studies on the history of school publishing. The latter brought to light for the first time the production processes, market dynamics, and sales strategies underpinning the production, circulation, adoption and use of textbooks in Italian schools. These studies pointed up the fundamental role played by the leading national school publishing houses, initially in the marketing of educational materials and school furnishings imported from France and Germany and subsequently in producing them: as they gradually freed themselves from their earlier reliance on foreign suppliers, a domestic school supplies industry was born. In the first twenty years of the 21st century, studies have mainly focused on how the industrial production of exercise books, blackboards, school furnishings, and scientific teaching aids, and their adoption in Italian schools, served to achieve the universal standardization of teaching methods and learning processes.

Il contributo punta a definire la genesi e lo sviluppo della storia materiale della scuola in Italia nel trentennio compreso tra il 1990 e il 2020. Partendo dal crescente influsso determinato dalla riflessione storiografica internazionale su quella italiana, il contributo delineerà l’impulso fornito a questo filone di studi nei primi anni 2000 dai pionieristici lavori sulla storia dell’editoria scolastica, i quali permisero di osservare per la prima volta i processi produttivi e le complesse dinamiche commerciali sottesi alla produzione, circolazione, adozione e impiego del libro scolastico nella scuola italiana. Questi lavori consentirono di determinare il fondamentale ruolo svolto dalle principali case editrici scolastiche italiane prima nella commercializzazione di sussidi didattici e suppellettili scolastiche di vario genere importati nel nostro paese da Francia e Germania e poi nella la loro produzione diretta attraverso la progressiva emancipazione dall’egemonia straniera e la nascita di una industria scolastica nazionale. Nel primo ventennio del XXI secolo sono divenuti così sempre più numerosi gli studi dedicati alla produzione su scala industriale di quaderni scolastici, tabelloni didattici, arredi scolastici e sussidi didattici per l’insegnamento delle scienze e al loro impiego sistematico nelle scuole italiane al fine di indurre una generalizzata omologazione dei metodi di insegnamento e dei processi di apprendimento.

From Educational Theories to School Materialities: the genesis of the material history of school in Italy (1990-2020)

Meda, J.;Polenghi, S.
2021-01-01

Abstract

This paper offers an overview of the origins and development of the material history of schooling in Italy over the thirty years between 1990 and 2020. After examining the growing influence exerted on Italian historians of education by developments in international historiographical reflection, we describe the boost provided to the study of material history in the early 2000s by pioneering studies on the history of school publishing. The latter brought to light for the first time the production processes, market dynamics, and sales strategies underpinning the production, circulation, adoption and use of textbooks in Italian schools. These studies pointed up the fundamental role played by the leading national school publishing houses, initially in the marketing of educational materials and school furnishings imported from France and Germany and subsequently in producing them: as they gradually freed themselves from their earlier reliance on foreign suppliers, a domestic school supplies industry was born. In the first twenty years of the 21st century, studies have mainly focused on how the industrial production of exercise books, blackboards, school furnishings, and scientific teaching aids, and their adoption in Italian schools, served to achieve the universal standardization of teaching methods and learning processes.
2021
Societat d'Història de l'Educació dels Països de Llengua Catalana, Universitat de les Illes Balears
Il contributo punta a definire la genesi e lo sviluppo della storia materiale della scuola in Italia nel trentennio compreso tra il 1990 e il 2020. Partendo dal crescente influsso determinato dalla riflessione storiografica internazionale su quella italiana, il contributo delineerà l’impulso fornito a questo filone di studi nei primi anni 2000 dai pionieristici lavori sulla storia dell’editoria scolastica, i quali permisero di osservare per la prima volta i processi produttivi e le complesse dinamiche commerciali sottesi alla produzione, circolazione, adozione e impiego del libro scolastico nella scuola italiana. Questi lavori consentirono di determinare il fondamentale ruolo svolto dalle principali case editrici scolastiche italiane prima nella commercializzazione di sussidi didattici e suppellettili scolastiche di vario genere importati nel nostro paese da Francia e Germania e poi nella la loro produzione diretta attraverso la progressiva emancipazione dall’egemonia straniera e la nascita di una industria scolastica nazionale. Nel primo ventennio del XXI secolo sono divenuti così sempre più numerosi gli studi dedicati alla produzione su scala industriale di quaderni scolastici, tabelloni didattici, arredi scolastici e sussidi didattici per l’insegnamento delle scienze e al loro impiego sistematico nelle scuole italiane al fine di indurre una generalizzata omologazione dei metodi di insegnamento e dei processi di apprendimento.
Esta contribución tiene como objetivo definir la génesis y el desarrollo de la historia material de la escuela en Italia en los treinta años comprendidos entre 1990 y 2020. A partir de la creciente influencia determinada por la reflexión historiográfica internacio-nal sobre los historiadores de la educación italianos, la contribución tratará de describir el impulso proporcionado a esta tendencia a principios de la década de 2000 por los trabajos pioneros sobre la historia de la industria editorial escolar, que permitieron observar por primera vez los procesos de producción y la compleja dinámica comercial subyacente a la producción, circulación, adopción y uso del libro escolar en la escuela italiana. Estos trabajos permitieron determinar el papel fundamental de las principales editoriales escolares italianas, inicialmente en la comercialización de material didáctico y mobiliario escolar importados desde Francia y Alemania y posteriormente en su pro-ducción directa a través de la progresiva emancipación de la hegemonía extranjera y el nacimiento de una industria escolar nacional. En los primeros veinte años del siglo xxi, las investigaciones se han centrado más en cómo la producción a escala industrial de cuadernos escolares, pizarras, mobiliario escolar y ayudas didácticas para la enseñanza de las ciencias y su uso sistemático en las escuelas italianas indujeron una homologa-ción generalizada de los métodos de enseñanza y procesos de aprendizaje.
Internazionale
https://raco.cat/index.php/EducacioHistoria/article/view/390152
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
From educational theories to school materialities_EiH-2021.pdf

accesso aperto

Tipologia: Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza: Creative commons
Dimensione 132.24 kB
Formato Adobe PDF
132.24 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11393/289698
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact