The paper analyses the Italian academic system in light of the reform processes started in 1999 and within the framework of the national and international literature published on the subject. This dynamic process is far from over. The paper lays on four main premises: the reference framework including historical references, the necessary modifications and improvements, the relationship between education and research, and the specific evaluation of the Degrees in L-19 and LM-85. The paper, then, considers the keywords showing up in the legal texts issued on the matter and the good practices they request to be followed, starting from the Dublin descriptors. Lastly, the paper considers the role of the qualifying learning objectives and their characterizing parameters. The conclusions of the paper describe the construction of both Course Learning Outcomes and Program Learning Outcomes, to be both intended as appropriate improvement actions, and the proposal of the «TECOD» e «TECO-T» projects at a national level.
l contributo analizza il sistema universitario italiano alla luce dei processi di riforma a far data dal 1999, e nel quadro della letteratura nazionale e internazionale edita in materia. In una dinamica che è tutt’altro che conclusa. Si compone di quattro premesse iniziali: i contesti anche storici di riferimento, le modifiche intervenute e i processi di miglioramento da porre in atto, il rapporto della didattica con la ricerca e la valutazione più specifica dei Corsi di Laurea in L-19 e in LM-85. Per passare poi a considerare le parole chiave dei testi giuridici emanati in proposito e le buone prassi richieste da essi, a muovere dai descrittori di Dublino. Il testo considera infine il ruolo degli obiettivi formativi qualificanti e i parametri caratteristici che li connotano. Per chiudere col passaggio dalla costruzione del singolo programma di insegnamento a quella del curricolo, intese, entrambe, quali opportune azioni di miglioramento, e con la proposta, a livello nazionale, dei progetti «TECO-D» e «TECO-T».
Il sistema didattico: dalla costruzione del programma di insegnamento alla costruzione del curricolo
CORSI MICHELE
2021-01-01
Abstract
The paper analyses the Italian academic system in light of the reform processes started in 1999 and within the framework of the national and international literature published on the subject. This dynamic process is far from over. The paper lays on four main premises: the reference framework including historical references, the necessary modifications and improvements, the relationship between education and research, and the specific evaluation of the Degrees in L-19 and LM-85. The paper, then, considers the keywords showing up in the legal texts issued on the matter and the good practices they request to be followed, starting from the Dublin descriptors. Lastly, the paper considers the role of the qualifying learning objectives and their characterizing parameters. The conclusions of the paper describe the construction of both Course Learning Outcomes and Program Learning Outcomes, to be both intended as appropriate improvement actions, and the proposal of the «TECOD» e «TECO-T» projects at a national level.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Corsi_Didattica-Insegnamento-Curricolo_2021.pdf
accesso aperto
Descrizione: Michele Corsi, Il sistema didattico: dalla costruzione del programma di insegnamento alla costruzione del curricolo Per una sinergia tra obiettivi formativi, esiti occupazionali, contenuti di studio e modalità didattiche
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Creative commons
Dimensione
97.56 kB
Formato
Adobe PDF
|
97.56 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.