Digital markets present very peculiar characteristics, which have determined a strongly oligopolistic structure of the market. This structure has produced several harmful consequences, both on the functioning of the market and on the development of new businesses and new products. In this context, several States have tried to tackle the phenomenon through the intervention of the antitrust authorities. However, at the moment, the attempts do not seem to have produced the desired effects. In this context, the approach now attempted by the European Commission, which is trying to introduce specific ex ante regulation of online platforms, gives hope for a partial solution to the problem. The proposal is not very clear on a crucial matter, which is the relationship between the proposal itself and the antitrust rules. According to the opinion of the Author, the Digital Markets Act must be regarded as a complementary source of law, which means that the obligations provided within should add up to the obligations provided for by Articles 101 and 102 TFEU.

I mercati digitali presentano caratteristiche molto peculiari, che ne hanno determinato una struttura fortemente oligopolistica. Questo assetto ha, fino a questo momento, prodotto diverse conseguenze dannose, sia sul funzionamento del mercato che sullo sviluppo di nuove imprese e nuovi prodotti. In questo contesto, diversi Stati hanno cercato di contrastare il fenomeno attraverso l’intervento delle autorità antitrust. Tuttavia, al momento, i tentativi sembrano non aver prodotto gli effetti sperati. L’approccio ora tentato dalla Commissione europea, che sta cercando di introdurre una specifica regolamentazione ex ante delle piattaforme online, fa sperare in una parziale soluzione del problema. La proposta non appare, tuttavia, molto chiara su una questione cruciale, che è il rapporto della stessa con la normativa antitrust. A parere dell’Autore, il Digital Markets Act deve essere considerato come una fonte di diritto complementare, il che significa che gli obblighi previsti al suo interno devono sommarsi agli obblighi previsti dagli artt. 101 e 102 TFUE.

La proposta della Commissione europea di adozione del “Digital Markets Act”

Gianluca Contaldi
2021-01-01

Abstract

Digital markets present very peculiar characteristics, which have determined a strongly oligopolistic structure of the market. This structure has produced several harmful consequences, both on the functioning of the market and on the development of new businesses and new products. In this context, several States have tried to tackle the phenomenon through the intervention of the antitrust authorities. However, at the moment, the attempts do not seem to have produced the desired effects. In this context, the approach now attempted by the European Commission, which is trying to introduce specific ex ante regulation of online platforms, gives hope for a partial solution to the problem. The proposal is not very clear on a crucial matter, which is the relationship between the proposal itself and the antitrust rules. According to the opinion of the Author, the Digital Markets Act must be regarded as a complementary source of law, which means that the obligations provided within should add up to the obligations provided for by Articles 101 and 102 TFEU.
2021
Università degli Studi di Verona
I mercati digitali presentano caratteristiche molto peculiari, che ne hanno determinato una struttura fortemente oligopolistica. Questo assetto ha, fino a questo momento, prodotto diverse conseguenze dannose, sia sul funzionamento del mercato che sullo sviluppo di nuove imprese e nuovi prodotti. In questo contesto, diversi Stati hanno cercato di contrastare il fenomeno attraverso l’intervento delle autorità antitrust. Tuttavia, al momento, i tentativi sembrano non aver prodotto gli effetti sperati. L’approccio ora tentato dalla Commissione europea, che sta cercando di introdurre una specifica regolamentazione ex ante delle piattaforme online, fa sperare in una parziale soluzione del problema. La proposta non appare, tuttavia, molto chiara su una questione cruciale, che è il rapporto della stessa con la normativa antitrust. A parere dell’Autore, il Digital Markets Act deve essere considerato come una fonte di diritto complementare, il che significa che gli obblighi previsti al suo interno devono sommarsi agli obblighi previsti dagli artt. 101 e 102 TFUE.
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