The current scenario highlights new and complex challenges at a global level; education and training systems are engaged in radical analysis and change/improvement processes that recognize a key-role to the teacher professionalism, organising initial and in-service training courses. In the light of recent dialogue between Neuroscience and Education, the present research proposes a conceptual and methodological approach to teacher training based on the principles of Embodied Cognition Science (ECS), in the pedagogical and didactic field. After a brief analysis of the scientific and cultural framework, the contribute describes the structural principles of the EC based methodological approach aimed at fostering the development and enhancement of integrated skills (disciplinary, personal, transversal skills). The pilot study, which reports a laboratory experience of teacher training by a quali-quantitative analysis, allows to investigate about the educational effectiveness of the present integrated model EC based, analysing its recursive value and the significant experiential-reflective impact in the educational planning and school inclusiveness.

Lo scenario attuale pone nuove e complesse sfide a livello globale; i sistemi educativi e formativi riconoscono un ruolo-chiave alla professionalità docente, predisponendo percorsi di formazione, iniziale e in servizio. Alla luce del recente dialogo tra Neuroscienze e Educazione, la presente ricerca propone un approccio concettuale e metodologico per la formazione dei docenti fondato sui principi dell’Embodied Cognition Science (ECS) declinati in ambito pedagogico e didattico. Dopo una breve analisi del framework scientifico e culturale di riferimento, il contributo descrive i principi strutturali dell’approccio metodologico ECS based finalizzato allo sviluppo e al potenziamento delle competenze integrate (disciplinari, personali, trasversali). Lo studio pilota consente di indagare a proposito dell’efficacia formativa del modello EC based, studiandone la valenza ricorsiva-formativa e la ricaduta esperienziale-riflessiva nell’ambito della progettualità didattica e dell’inclusività della scuola.

L’approccio Embodied Cognition based nella formazione docenti. Un modello formativo ricorsivo per le competenze integrate del docente

Gomez Paloma, F.
2021-01-01

Abstract

The current scenario highlights new and complex challenges at a global level; education and training systems are engaged in radical analysis and change/improvement processes that recognize a key-role to the teacher professionalism, organising initial and in-service training courses. In the light of recent dialogue between Neuroscience and Education, the present research proposes a conceptual and methodological approach to teacher training based on the principles of Embodied Cognition Science (ECS), in the pedagogical and didactic field. After a brief analysis of the scientific and cultural framework, the contribute describes the structural principles of the EC based methodological approach aimed at fostering the development and enhancement of integrated skills (disciplinary, personal, transversal skills). The pilot study, which reports a laboratory experience of teacher training by a quali-quantitative analysis, allows to investigate about the educational effectiveness of the present integrated model EC based, analysing its recursive value and the significant experiential-reflective impact in the educational planning and school inclusiveness.
2021
Università di Ferrara
Lo scenario attuale pone nuove e complesse sfide a livello globale; i sistemi educativi e formativi riconoscono un ruolo-chiave alla professionalità docente, predisponendo percorsi di formazione, iniziale e in servizio. Alla luce del recente dialogo tra Neuroscienze e Educazione, la presente ricerca propone un approccio concettuale e metodologico per la formazione dei docenti fondato sui principi dell’Embodied Cognition Science (ECS) declinati in ambito pedagogico e didattico. Dopo una breve analisi del framework scientifico e culturale di riferimento, il contributo descrive i principi strutturali dell’approccio metodologico ECS based finalizzato allo sviluppo e al potenziamento delle competenze integrate (disciplinari, personali, trasversali). Lo studio pilota consente di indagare a proposito dell’efficacia formativa del modello EC based, studiandone la valenza ricorsiva-formativa e la ricaduta esperienziale-riflessiva nell’ambito della progettualità didattica e dell’inclusività della scuola.
Nazionale
https://annali.unife.it/adfd/article/view/2328
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Damianietal_Annali-on-line2021.pdf

accesso aperto

Tipologia: Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza: Creative commons
Dimensione 402.95 kB
Formato Adobe PDF
402.95 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11393/284395
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact