The article aims to offer a reflection on the role of the Embodiment as a connotative dimension that crosses the different contexts of the educational field, at a macro and micro level (scientific cultural and educational paradigms), in order to conclude with some considerations on the "integrated transformative" context. The basic idea is that the attention to embodied dimensions contributes to the enhancement of formative potentials, in all contexts and at all levels, and to the consequent improvement of the person-school-society dynamics. The aim of the work can be summarized as follows: to reflect on the possible implications for the development of training systems; to open up the analysis to redefine and enrich some aspects of current paradigms, in the light of the Embodiment, starting from highlighting the relations with three scientificcultural "pillars" (complexity, simplexity, transformativity).
L’articolo intende proporre una riflessione sul ruolo dell’Embodiment quale dimensione connotativa che attraversa i differenti contesti dell’ambito formativo, a livello macro e micro (paradigmi scientifico culturali e ambito scolastico-didattico), per concludere con alcune considerazioni sul contesto “trasformativo integrato”. L’idea di fondo è che l’attenzione alle dimensioni embodied contribuisca alla valorizzazione dei potenziali formativi, in tutti i contesti e a tutti i livelli, e al conseguente miglioramento dei sistemi personascuola-società. Le finalità del lavoro possono essere così sinteticamente riassunte: riflettere sulle possibili implicazioni per lo sviluppo dei sistemi formativi; aprire uno spazio di analisi per la ridefinizione e per l’arricchimento di alcuni aspetti dei paradigmi attuali, alla luce dell’Embodiment, a partire dalla messa in luce delle relazioni con tre “pilastri” scientifico-culturali (complessità, semplessità, trasformatività).
L’Embodiment in Educazione: un collante scientifico tra complessità, semplessità e trasformatività
Gomez Paloma, F.;
2021-01-01
Abstract
The article aims to offer a reflection on the role of the Embodiment as a connotative dimension that crosses the different contexts of the educational field, at a macro and micro level (scientific cultural and educational paradigms), in order to conclude with some considerations on the "integrated transformative" context. The basic idea is that the attention to embodied dimensions contributes to the enhancement of formative potentials, in all contexts and at all levels, and to the consequent improvement of the person-school-society dynamics. The aim of the work can be summarized as follows: to reflect on the possible implications for the development of training systems; to open up the analysis to redefine and enrich some aspects of current paradigms, in the light of the Embodiment, starting from highlighting the relations with three scientificcultural "pillars" (complexity, simplexity, transformativity).File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
29_Gomez Paloma-Damiani_270-282 (1).pdf
solo utenti autorizzati
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Tutti i diritti riservati
Dimensione
241.54 kB
Formato
Adobe PDF
|
241.54 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.