The tendency of neoliberal rationality to economically subordinate every aspect of the existence, and the hypertrophy of an ethically distorted economic dimension, are reflected in a reductive view of the person and his/her development potential, with repercussions on the training level and on the representation of the human fulfilment. Hence the need for a comparison between the economic logic and the pedagogical one, primarily starting from work, since it’s a crucial device for the expansion of the economic “truth”. The paper is dedicated to these issues. At first it briefly dwells on a pedagogical criticism of the human capital theory and then focuses on human capital at work, opposing neoliberal anthropology and teleology with a pedagogical reflection aimed at renewed understanding workplaces as places of significant relationships, oriented to nourish the desire to grow together in humanity at the expense of performance jouissance.
La tendenza della razionalità neoliberista a economicizzare ogni aspetto dell’esistenza e l’ipertrofia di una dimensione eco-nomica eticamente distorta si riflettono su una visione riduttiva della persona e delle sue potenzialità di sviluppo, con ripercussioni sul piano educativo-formativo e sulla rappresentazione della realizzazione umana. Ne consegue la necessità di un confronto tra logica economica e logica pedagogica, a partire anzitutto dal lavoro, in quanto dispositivo cruciale per l’espansione della “verità” economica. A queste tematiche è dedicato l’articolo, che prima si sofferma su una critica pedagogica alla teoria del capitale umano e poi si focalizza sul capitale umano al lavoro, opponendo all’antropologia e alla teleologia neoliberiste una riflessione pedagogica tesa a ricomprendere i luoghi di lavoro come luoghi di relazioni significative, orientate a nutrire il desiderio di crescere insieme in umanità a discapito del godimento prestazionale.
Oltre la razionalità neoliberista al lavoro
d'Aniello, F.
2020-01-01
Abstract
The tendency of neoliberal rationality to economically subordinate every aspect of the existence, and the hypertrophy of an ethically distorted economic dimension, are reflected in a reductive view of the person and his/her development potential, with repercussions on the training level and on the representation of the human fulfilment. Hence the need for a comparison between the economic logic and the pedagogical one, primarily starting from work, since it’s a crucial device for the expansion of the economic “truth”. The paper is dedicated to these issues. At first it briefly dwells on a pedagogical criticism of the human capital theory and then focuses on human capital at work, opposing neoliberal anthropology and teleology with a pedagogical reflection aimed at renewed understanding workplaces as places of significant relationships, oriented to nourish the desire to grow together in humanity at the expense of performance jouissance.File | Dimensione | Formato | |
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