This essay aims at offering a critical analysis of some salient aspects of the philosophical conception of Claude Henry de Saint-Simon never highlighted above by the philosophical and juridical doctrine. Taking into consideration the relationship between the three fundamental concepts of society, Constitution and assistance to the poor and proletarians, it demonstrates how the Sansimonian industrial State can be considered a sort of archetype of the welfare State. The strategy of investigation highlights how at the beginning of the nineteenth century, facing social problems, in the wave of the Enlightenment eudemonistic concepts, it was thought that the State should intervene in favor of the weaker social categories by putting in the first place, in the annual budget decision, the expenses in favor of the poor and proletarians, including by placing a gigantic plan of public works as the keystone of social development, to be introduced as the first article of the Constitution. Starting from a very original concept of the Constitution, the theoretical formulation of a welfare system destined to regenerate the French nation emerges.

Questo saggio si propone di offrire un’analisi critica di alcuni aspetti salienti della concezione filosofica di Claude Henry de Saint-Simon mai lumeggiati in precedenza dalla dottrina filosofica e giuridica. Prendendo in considerazione la relazione fra i tre concetti fondamentali di società, Costituzione e assistenza ai poveri e ai proletari, esso dimostra come lo Stato industriale sansimoniano possa considerarsi una sorta di archetipo dello Stato sociale. Questa strategia di indagine mette in luce come già all’inizio dell’Ottocento, di fronte ai problemi sociali, sull’onda delle concezioni eudemonistiche dell’Illuminismo, si pensava che lo Stato dovesse intervenire a favore delle categorie sociali più deboli mettendo al primo posto, nella decisione annuale di bilancio, le spese in favore dei poveri e dei proletari, anche ponendo come chiave di volta dello sviluppo sociale un gigantesco piano di opere pubbliche, da introdurre come primo articolo della Costituzione. Muovendo da un concetto originalissimo di Costituzione, emerge la formulazione teorica di una sistema assistenziale destinato a rigenerare la Nazione francese.

Alla ricerca dell'archetipo dello stato sociale. Lo stato industriale di Claude Henry De Saint-Simon. La funzione sociale del bilancio per l'assistenza ai proletari e ai poveri

CAPORALI GIANCARLO
2019-01-01

Abstract

This essay aims at offering a critical analysis of some salient aspects of the philosophical conception of Claude Henry de Saint-Simon never highlighted above by the philosophical and juridical doctrine. Taking into consideration the relationship between the three fundamental concepts of society, Constitution and assistance to the poor and proletarians, it demonstrates how the Sansimonian industrial State can be considered a sort of archetype of the welfare State. The strategy of investigation highlights how at the beginning of the nineteenth century, facing social problems, in the wave of the Enlightenment eudemonistic concepts, it was thought that the State should intervene in favor of the weaker social categories by putting in the first place, in the annual budget decision, the expenses in favor of the poor and proletarians, including by placing a gigantic plan of public works as the keystone of social development, to be introduced as the first article of the Constitution. Starting from a very original concept of the Constitution, the theoretical formulation of a welfare system destined to regenerate the French nation emerges.
2019
Editoriale Scientifica
Questo saggio si propone di offrire un’analisi critica di alcuni aspetti salienti della concezione filosofica di Claude Henry de Saint-Simon mai lumeggiati in precedenza dalla dottrina filosofica e giuridica. Prendendo in considerazione la relazione fra i tre concetti fondamentali di società, Costituzione e assistenza ai poveri e ai proletari, esso dimostra come lo Stato industriale sansimoniano possa considerarsi una sorta di archetipo dello Stato sociale. Questa strategia di indagine mette in luce come già all’inizio dell’Ottocento, di fronte ai problemi sociali, sull’onda delle concezioni eudemonistiche dell’Illuminismo, si pensava che lo Stato dovesse intervenire a favore delle categorie sociali più deboli mettendo al primo posto, nella decisione annuale di bilancio, le spese in favore dei poveri e dei proletari, anche ponendo come chiave di volta dello sviluppo sociale un gigantesco piano di opere pubbliche, da introdurre come primo articolo della Costituzione. Muovendo da un concetto originalissimo di Costituzione, emerge la formulazione teorica di una sistema assistenziale destinato a rigenerare la Nazione francese.
Internazionale
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