This article intends to make a reflection on the figure of Giovanni Marchesini, philosopher and distinguished educator born in the second half of the nineteenth century and important representative of Italian positivism. Starting from the recent book Il pensiero pedagogico di Giovanni Marchesini e la crisi del positivismo italiano, edited by Giuseppe Zago, the author highlights the most significant steps in the Marchesini scientific production and his fundamental contribution to the Italian school system.

Giovanni Marchesini e la crisi del positivismo pedagogico italiano

POMANTE, LUIGIAURELIO
2016-01-01

Abstract

This article intends to make a reflection on the figure of Giovanni Marchesini, philosopher and distinguished educator born in the second half of the nineteenth century and important representative of Italian positivism. Starting from the recent book Il pensiero pedagogico di Giovanni Marchesini e la crisi del positivismo italiano, edited by Giuseppe Zago, the author highlights the most significant steps in the Marchesini scientific production and his fundamental contribution to the Italian school system.
2016
Edizioni Università di Macerata
Internazionale
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
HECL_XI_1 2016 Nota Zago.pdf

solo utenti autorizzati

Tipologia: Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza: DRM non definito
Dimensione 57.64 kB
Formato Adobe PDF
57.64 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11393/234256
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus 0
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? 0
social impact