Abstract: This paper, written by following a methodological approach of a critical-historiographical kind, faces, on a pedagogical basis, the post-TaylorFordist evolution of the organizational, productive and training modalities of the waged industrial work, paying close attention to those dynamics (not only the ones within the companies) that could outline, both in a positive or negative way, the representation of the person who works and the conditions of his/her educability. The argumentations below firstly give prominence to the educational potentialities connected with the new configuration of the working activity, then highlight their main criticalities and, in closing, leave room for an educational proposal which tends to promote a person-centred culture of the economic action and the work. ULTERIORI INFORMAZIONI: la rivista è indicizzata nelle seguenti banche dati internazionali: EBSCO, DOAJ, VLEX, CEEOL, ed è valutata dal CNCSIS (organo consultivo del Ministero romeno dell’Educazione, della Ricerca scientifica, della Gioventù e dello Sport) nella categoria B+ delle riviste scientifiche. A questo proposito, le riviste scientifiche romene sono distinte (in ordine decrescente) in: fascia A (riviste con ISI); fascia B+ (riviste indicizzate in banche date internazionali); fascia B (riviste con “punteggi di riconoscimento”); fascia C (riviste senza “punteggi di riconoscimento”); fascia D (riviste sottoposte all’“attenzione” del CNCSIS).

Industrial work at the anthropological crossroads

d'ANIELLO, FABRIZIO
2014-01-01

Abstract

Abstract: This paper, written by following a methodological approach of a critical-historiographical kind, faces, on a pedagogical basis, the post-TaylorFordist evolution of the organizational, productive and training modalities of the waged industrial work, paying close attention to those dynamics (not only the ones within the companies) that could outline, both in a positive or negative way, the representation of the person who works and the conditions of his/her educability. The argumentations below firstly give prominence to the educational potentialities connected with the new configuration of the working activity, then highlight their main criticalities and, in closing, leave room for an educational proposal which tends to promote a person-centred culture of the economic action and the work. ULTERIORI INFORMAZIONI: la rivista è indicizzata nelle seguenti banche dati internazionali: EBSCO, DOAJ, VLEX, CEEOL, ed è valutata dal CNCSIS (organo consultivo del Ministero romeno dell’Educazione, della Ricerca scientifica, della Gioventù e dello Sport) nella categoria B+ delle riviste scientifiche. A questo proposito, le riviste scientifiche romene sono distinte (in ordine decrescente) in: fascia A (riviste con ISI); fascia B+ (riviste indicizzate in banche date internazionali); fascia B (riviste con “punteggi di riconoscimento”); fascia C (riviste senza “punteggi di riconoscimento”); fascia D (riviste sottoposte all’“attenzione” del CNCSIS).
2014
Transilvania University Press
Internazionale
http://webbut.unitbv.ro/Bulletin/2014/Series_VII/BULETIN VII/04_D'Aniello 2-2014.pdf
http://webbut.unitbv.ro/Bulletin/Series VII/Series VII.html
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Daniello_Industrial-work-anthropological_2014.pdf

accesso aperto

Tipologia: Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza: Creative commons
Dimensione 117.99 kB
Formato Adobe PDF
117.99 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11393/201283
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact