The research conducted so far has emphasized the important role held by the relationship adolescents have with their parents in the development of their self-concept clarity. This study, conducted on a sample of 4,350 adolescents and young people aged 11 to 30 years, aims to understand the role played by differential attachment bond with his mother and his father. This is reached by: Analysing the role played by the different attachment bond the adolescent holds with his/her mother and father; identifying which dimensions of the relationship are most relevant to the definition of a stable self-concept; objectifying the development both of the relationship and the self-concept clarity in adolescents students, young workers and university students. The obtained results demonstrate the positive impact that a secure attachment to parents (father and mother) has on the participants concerning their self-concept clarity; more precisely, a secure attachment to same sex parent corresponds to an augmented self-concept clarity.

Gli individui, tra i vari compiti di sviluppo, devono essere in grado di definire con chiarezza il loro concetto di sé. Lo scopo del presente contributo è comprendere in che modo i genitori possono sostenere i figli nel difficile compito di acquisire un chiaro concetto di Sé analizzando il ruolo differenziale svolto dal legame di attaccamento con la madre e con il padre; individuando quali dimensioni del rapporto sono maggiormente rilevanti per la definizione di un concetto di sé stabile; oggettivando lo sviluppo sia della relazione, sia della chiarezza del concetto di Sé in adolescenti studenti, adolescenti lavoratori e giovani universitari.

I genitori sono importanti per la chiarezza del concetto di se'? Studenti e lavoratori a confronto

FERMANI, ALESSANDRA;MUZI, MORENA;
2016-01-01

Abstract

The research conducted so far has emphasized the important role held by the relationship adolescents have with their parents in the development of their self-concept clarity. This study, conducted on a sample of 4,350 adolescents and young people aged 11 to 30 years, aims to understand the role played by differential attachment bond with his mother and his father. This is reached by: Analysing the role played by the different attachment bond the adolescent holds with his/her mother and father; identifying which dimensions of the relationship are most relevant to the definition of a stable self-concept; objectifying the development both of the relationship and the self-concept clarity in adolescents students, young workers and university students. The obtained results demonstrate the positive impact that a secure attachment to parents (father and mother) has on the participants concerning their self-concept clarity; more precisely, a secure attachment to same sex parent corresponds to an augmented self-concept clarity.
2016
Il Mulino
Gli individui, tra i vari compiti di sviluppo, devono essere in grado di definire con chiarezza il loro concetto di sé. Lo scopo del presente contributo è comprendere in che modo i genitori possono sostenere i figli nel difficile compito di acquisire un chiaro concetto di Sé analizzando il ruolo differenziale svolto dal legame di attaccamento con la madre e con il padre; individuando quali dimensioni del rapporto sono maggiormente rilevanti per la definizione di un concetto di sé stabile; oggettivando lo sviluppo sia della relazione, sia della chiarezza del concetto di Sé in adolescenti studenti, adolescenti lavoratori e giovani universitari.
Nazionale
https://www.rivisteweb.it/doi/10.1449/83130
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Fermani_Genitori-Importanti-Chiarezza_2016.pdf

solo utenti autorizzati

Tipologia: Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza: Tutti i diritti riservati
Dimensione 308.23 kB
Formato Adobe PDF
308.23 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11393/195076
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus 9
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? 5
social impact