The Liber epigrammatum of Prosperus of Aquitaine demonstrates a dependence on Augustinian doctrines that is not exclusive, but open to other suggestions from classical and Christian authors. This is particularly evident in epigrams on moral subjects, such as epigram 1. Compositions of a dogmatic and speculative nature, on the other hand, demonstrate a substantial fidelity to the theology of the Doctor of Hippo, which can help solve, as in the case of epigram 11, problems of a textual nature. With regard to the association between some of Prospero’s Sententiae and the individual epigrams, about which the manuscript tradition does not follow an unambiguous line, the most plausible hypothesis seems to be that it goes back to the author himself and not to subsequent hypothetical interventions by some scribe.
Abstract: Il Liber epigrammatum di Prospero di Aquitania dimostra una dipendenza dalle dottrine agostiniane non esclusiva, ma aperta ad altre suggestioni derivanti da autori classici e cristiani. Ciò è particolarmente evidente in epigrammi di argomento morale, quali l’epigramma 1. Le composizioni di carattere dogmatico e speculativo dimostrano invece una sostanziale fedeltà alla teologia del Dottore di Ippona, la quale può aiutare a risolvere, come nel caso dell’epigramma 11, problemi di natura testuale. Per quanto concerne l’associazione tra alcune Sententiae di Prospero e i singoli epigrammi, a proposito della quale la tradizione manoscritta non segue una linea univoca, l’ipotesi più plausibile sembra quella che la fa risalire all’autore stesso e non a successivi ipotetici interventi da parte di qualche scriba.
Il Liber epigrammatum e gli sviluppi dell'agostinismo di Prospero di Aquitania
MIcaelli C.
2024-01-01
Abstract
The Liber epigrammatum of Prosperus of Aquitaine demonstrates a dependence on Augustinian doctrines that is not exclusive, but open to other suggestions from classical and Christian authors. This is particularly evident in epigrams on moral subjects, such as epigram 1. Compositions of a dogmatic and speculative nature, on the other hand, demonstrate a substantial fidelity to the theology of the Doctor of Hippo, which can help solve, as in the case of epigram 11, problems of a textual nature. With regard to the association between some of Prospero’s Sententiae and the individual epigrams, about which the manuscript tradition does not follow an unambiguous line, the most plausible hypothesis seems to be that it goes back to the author himself and not to subsequent hypothetical interventions by some scribe.| File | Dimensione | Formato | |
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