There have been negative numbers in the Italian education sector for many years now. The minus sign that characterizes the school is not just a mere numerical indicator. Symbolically it extends to a paucity of values that has infected the function of the educational institutions and the teaching figure. As a result, the learning rates of students has slowly declined. It is essential that the Italian education sector commits to ensuring that all students reach satisfactory levels of learning and acquire the minimum skills to participate meaningfully in a complex society. Therefore, the education sector could benefit from an updating and reorganization leading to better data on the quality of learning from infancy. The European Commission also recognizes that the first years of a person's life (0-6) are the most formative and that they enormously influence subsequent education and employment prospects and in general the successes and satisfactions of life. This requires quality innovation applying the Montessori method in the Italian early childhood education (3-11 range). Specifically the research aimed to determine how the widespread diffusion of the Montessori method improves the quality of the Italian school system. The research questions are: can the Montessori method be an opportunity for a potential innovation for the Italian education system? How can this be possible/realized? To answer the research questions, data relating to the diffusion of Montessori education in public schools in the USA and Italy were analysed. The results of US studies has clearly shown how this type of education has had a positive impact on the quality and competitiveness of education. From the analysis of the INVALSI (Istituto nazionale per la valutazione del sistema educativo di istruzione e di formazione) National institute for the evaluation of the education and training system - data, relating to Montessori schools in Italy, a positive trend appears clear, it places the Montessori differentiated classes above the national average. We propose a wider application of the Montessori method in Italian public schools would lead to improved education quality.
Nel settore italiano dell'istruzione si registrano numeri negativi da molti anni ormai. Il segno meno che caratterizza la scuola non è solo un mero indicatore numerico, ma simbolicamente si allarga anche ad una sorta di depauperamento valoriale che ha investito la funzione stessa dell’istituzione scolastica e la figura docente. Questo si è tradotto, negli anni, in un basso tasso di apprendimento scolastico. È dunque essenziale che la scuola italiana si impegni prioritariamente affinché tutti i suoi studenti possano raggiungere livelli soddisfacenti di apprendimento, comprimendo la quota, oggi decisamente elevata, di giovani che non riescono ad acquisire le competenze minime per vivere a loro agio in una società complessa. É evidente, dunque, che serve un'attualizzazione ed una riorganizzazione, che conduca a dati migliori circa la qualità dell'apprendimento sin dall'infanzia. Anche la commissione europea riconosce che i primi anni della vita di una persona (0-6) sono i più formativi e che influenzano enormemente le successive prospettive d'istruzione e d'impiego e in generale i successi e le soddisfazioni dell'esistenza. Serve un'innovazione di qualità. Questa può venire dal passato con l'applicazione del metodo Montessori, basato sullo sviluppo dei bambini, sul modo in cui apprendono e le condizioni in cui lo fanno. L’obiettivo di questo studio è quello di determinare in che modo sia possibile attivare un processo di rinnovamento dell'educazione grazie ad una diffusione più estesa del metodo Montessori nella scuola italiana, in particolare nella fascia 3-11, scuola dell'infanzia e primaria. A questo proposito, le domande della ricerca sono: può il metodo Montessori contribuire ad innovare la scuola pubblica italiana e a migliorarne la qualità? Come? Il confronto dei dati italiani con quelli americani ed europei fornisce un quadro di riferimento per proposte concrete di sperimentazione. Per rispondere alle domande della ricerca, sono stati analizzati i dati relativi alla diffusione dell'educazione Montessori nelle scuole pubbliche degli USA e italiani. Dai risultati degli studi statunitensi si evince chiaramente come questo tipo di educazione impatti positivamente sulla qualità e competitività dell'istruzione. Dall'analisi dei dati INVALSI relativi alle scuole Montessori in Italia, appare chiaro un trend positivo, che colloca le classi a differenziazione Montessori sopra la media nazionale. Pertanto, si ritiene che una più ampia applicazione del Metodo Montessori nella scuola pubblica italiana, porterebbe ad avere risultati migliori, favorirebbe l'innovazione e aumenterebbe la qualità degli apprendimenti. Ricerche future potrebbero riguardare le aree interne dell'Italia, in particolare la rete delle piccole scuole e le pluriclassi, elemento essenziale dell'educazione Montessori.
Il Metodo Montessori nella scuola pubblica italiana e statunitense: evidenze per un potenziale di innovazione / Navarra, I.. - ELETTRONICO. - (2023).
Il Metodo Montessori nella scuola pubblica italiana e statunitense: evidenze per un potenziale di innovazione.
I. Navarra
2023-01-01
Abstract
There have been negative numbers in the Italian education sector for many years now. The minus sign that characterizes the school is not just a mere numerical indicator. Symbolically it extends to a paucity of values that has infected the function of the educational institutions and the teaching figure. As a result, the learning rates of students has slowly declined. It is essential that the Italian education sector commits to ensuring that all students reach satisfactory levels of learning and acquire the minimum skills to participate meaningfully in a complex society. Therefore, the education sector could benefit from an updating and reorganization leading to better data on the quality of learning from infancy. The European Commission also recognizes that the first years of a person's life (0-6) are the most formative and that they enormously influence subsequent education and employment prospects and in general the successes and satisfactions of life. This requires quality innovation applying the Montessori method in the Italian early childhood education (3-11 range). Specifically the research aimed to determine how the widespread diffusion of the Montessori method improves the quality of the Italian school system. The research questions are: can the Montessori method be an opportunity for a potential innovation for the Italian education system? How can this be possible/realized? To answer the research questions, data relating to the diffusion of Montessori education in public schools in the USA and Italy were analysed. The results of US studies has clearly shown how this type of education has had a positive impact on the quality and competitiveness of education. From the analysis of the INVALSI (Istituto nazionale per la valutazione del sistema educativo di istruzione e di formazione) National institute for the evaluation of the education and training system - data, relating to Montessori schools in Italy, a positive trend appears clear, it places the Montessori differentiated classes above the national average. We propose a wider application of the Montessori method in Italian public schools would lead to improved education quality.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Tesi_Navarra.pdf
accesso aperto
Descrizione: Il Metodo Montessori nella scuola pubblica italiana e statunitense: evidenze per un potenziale di innovazione.
Tipologia:
Tesi di dottorato
Licenza:
Creative commons
Dimensione
8.72 MB
Formato
Adobe PDF
|
8.72 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.