This thesis will present the EUREKA PhD programme (2019-2022), which was realised thanks to the partnership between the University of Macerata, the Marche Region and the Capodarco di Fermo Community. Special Pedagogy represents the disciplinary field of reference of the research, which focuses on the in-depth study of issues related to the implementation of life projects for people with complex disabilities. More specifically, following an in-depth study of the epistemological framework of Quality of Life, in the first part of this discussion, attention will be directed towards the founding motivations for guaranteeing the right to influence one's living environment through effective communication channels for people with complex disabilities. Therefore, the focus turns to outline the educational practice of Augmentative and Alternative Communication, which allows for an appreciation of its theoretical connotations and scientific anchorages in interventions with persons with complex disabilities. The second part of the discussion will enter into the heart of an implementation proposal of integrated planning, thanks to the presentation of the project "Virtual Learning Environment for people with complex disabilities". Given the reconstruction of the research pathway conducted in the three years, 2019-2022, at the headquarters of the Comunità di Capodarco di Fermo, the project steps that led to the drafting of two project protocols will be explored in depth. The first integrates observation tools for the initial assessment, monitoring and verification; the second proposes a design framework for drawing up individualised educational plans. The study carried out during the three years makes it possible to appreciate significant design developments and educational trajectories for the personal services and professionals who participated in the research project.
Il percorso di dottorato di ricerca EUREKA (2019-2022), che verrà presentato in questo lavoro, è stato realizzato grazie alla partnership tra l’Università degli Studi di Macerata, la Regione Marche e la Comunità di Capodarco di Fermo. Lo scenario della Pedagogia Speciale rappresenta l'ambito disciplinare di riferimento entro il quale ha preso forma la ricerca, che ha avuto ad oggetto l’approfondimento di tematiche connesse alla realizzazione di progetti di vita per persone con disabilità complesse. Nello specifico, in seguito ad approfondimenti concernerti l’assetto epistemologico della Qualità della Vita, nella prima parte della presente trattazione l’attenzione sarà diretta verso le motivazioni fondanti la garanzia al diritto di esercizio di influenza dei propri ambienti di vita, attraverso canali comunicativi efficaci per persone con disabilità complesse. Il focus volge, dunque, nella delineazione della pratica educativa della Comunicazione Aumentativa e Alternativa permettendo di apprezzarne le connotazioni teoriche e gli ancoraggi scientifici di riferimento negli interventi con persone con disabilità complesse. La seconda parte della trattazione entrerà nel cuore di una proposta attuativa di progettazione integrata, grazie alla presentazione del progetto “Virtual Learning Environment per persone con disabilità complesse”. In considerazione della ricostruzione del percorso di ricerca, condotto nel triennio 2019-2022, presso la sede centrale della Comunità di Capodarco di Fermo, saranno approfonditi gli step progettuali che hanno condotto alla stesura di due protocolli progettuali. Il primo integra strumenti di osservazione per l’assessment iniziale, il monitoraggio e la verifica, il secondo propone un assetto progettuale per la stesura dei piani educativi individualizzati. Lo studio effettuato nel corso del trienno permette di apprezzare sviluppi progettuali e traiettorie educative significative per i servizi alla persona e i professionisti che hanno partecipato al progetto di ricerca.
VIRTUAL LEARNING ENVIROMENT PER PERSONE CON DISABILITÀ COMPLESSE
D'ANGELO ILARIA
2023-01-01
Abstract
This thesis will present the EUREKA PhD programme (2019-2022), which was realised thanks to the partnership between the University of Macerata, the Marche Region and the Capodarco di Fermo Community. Special Pedagogy represents the disciplinary field of reference of the research, which focuses on the in-depth study of issues related to the implementation of life projects for people with complex disabilities. More specifically, following an in-depth study of the epistemological framework of Quality of Life, in the first part of this discussion, attention will be directed towards the founding motivations for guaranteeing the right to influence one's living environment through effective communication channels for people with complex disabilities. Therefore, the focus turns to outline the educational practice of Augmentative and Alternative Communication, which allows for an appreciation of its theoretical connotations and scientific anchorages in interventions with persons with complex disabilities. The second part of the discussion will enter into the heart of an implementation proposal of integrated planning, thanks to the presentation of the project "Virtual Learning Environment for people with complex disabilities". Given the reconstruction of the research pathway conducted in the three years, 2019-2022, at the headquarters of the Comunità di Capodarco di Fermo, the project steps that led to the drafting of two project protocols will be explored in depth. The first integrates observation tools for the initial assessment, monitoring and verification; the second proposes a design framework for drawing up individualised educational plans. The study carried out during the three years makes it possible to appreciate significant design developments and educational trajectories for the personal services and professionals who participated in the research project.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
D'Angelo-Tesi.pdf
accesso aperto
Descrizione: VIRTUAL LEARNING ENVIROMENT PER PERSONE CON DISABILITÀ COMPLESSE
Tipologia:
Tesi di dottorato
Licenza:
Creative commons
Dimensione
2.63 MB
Formato
Adobe PDF
|
2.63 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.