This PhD Thesis deals with the Crestomazia of prose writings, an anthology of Italian literature published by Leopardi in 1827. The study consists of two parts: the first one, divided into three chapters, is dedicated to the genesis, the sources and the method of Leopardi’s anthology; the second part contains the critical edition of the work. The first chapter retraces the genesis and the creative process of the Crestomazia, through the study of original documents (stored at the National Library of Naples) and references contained in other works, especially the letters and the Zibaldone. The anthology arises in the wake of the historiographical interests of 1819-1820, when Leopardi plans to write a treatise in seven books entitled Condizione presente delle lettere italiane. The work is part of a program for the renewal of Italian literature in a national and popular key and for the spread of its classics to a wide audience. Other projects and publications of the period, such as the commentary on Petrarch’s Canzoniere, share the same purpose. The second chapter is dedicated to the study of the sources of Crestomazia, that is to say, the editions that Leopardi uses to select the texts. This research is functional to the creation of the critical edition, whose apparatus reports the variants of the original excerpts, which Leopardi modifies in various ways, especially in their linguistic structure. The study of the sources required a contextual analysis of a series of methodological issues preparatory to their identification. The third chapter explains Leopardi’s method in organizing his anthology. His model is to be traced in the Leçons de littérature et de morale by M. Noël and M. Delaplace, from which he derives the general setup of his Crestomazia; however, Leopardi makes significant changes to the original structure. The anthology is not ordered chronologically but by rhetorical genres, and the excerpts are paired based on thematic and conceptual affinity, as demonstrated by the analysis of the section Narrazioni. Furthermore, the chapter deals with the methodological difference between the Crestomazia of prose writings and the Crestomazia of poetry (1828). The second part of the thesis provides the critical edition of the Crestomazia of prose writings. The critical apparatus reproduces the original versions of the texts, to which, as already mentioned, Leopardi brings various changes, mainly concerning spelling and punctuation, but also including cuts and conjectures. Such apparatus thus allows to verify the editorial processes that accompany the realization of the work.
La tesi di dottorato ha per oggetto la Crestomazia della prosa, antologia della letteratura italiana pubblicata da Leopardi nel 1827. Il lavoro si articola in due parti: uno studio critico-filologico suddiviso in tre capitoli, dedicati all’officina, alle fonti e al metodo della Crestomazia; la seconda parte ospita l’edizione critica dell’opera, secondo l’editio princeps del 1827. Il primo capitolo ricostruisce la genesi e le fasi di elaborazione dell’opera, attraverso lo studio dei materiali di lavoro (conservati presso la Biblioteca Nazionale di Napoli) e le testimonianze contenute in altre opere, in particolare nell’Epistolario e nello Zibaldone. L’antologia segue la scia degli interessi storiografici del 1819-1820, quando Leopardi progetta la stesura di un trattato sulla Condizione presente delle lettere italiane in sette libri. L’opera rientra in un program¬ma di rinnovamento della letteratura italiana in chiave nazionale e popolare e di diffusione dei suoi classici presso un pubblico ampio. Tale finalità è condivisa anche da altri progetti e iniziative editoriali del periodo, come il commento al Canzoniere di Petrarca. Il secondo capitolo è dedicato allo studio delle fonti della Crestomazia, cioè delle edizioni che Leopardi utilizza per selezionare i testi, funzionale alla costruzione dell’edizione critica, il cui apparato riporta le varianti dei brani originali, sui quali l’autore interviene con modifiche di vario genere, in particolare di carattere linguistico. L’indagine sulle fonti ha richiesto una contestuale discussione su una serie di problemi metodologici propedeutici alla loro individuazione. Il terzo capitolo illustra il metodo con cui Leopardi organizza l’antologia. Il suo modello di riferimento sono le Leçons de littérature et de morale di M. Noël e M. Delaplace, da cui ricava l’impostazione generale della Crestomazia, apportando alla struttura originaria della raccolta significative modifiche. L’antologia non è ordinata cronologicamente, ma per generi retorici, nei quali i brani sono affiancati in base ad assonanze tematiche e concettuali, come mostra l’analisi della sezione delle Narrazioni. Inoltre, il capitolo confronta la Crestomazia della prosa con quella poetica (1828), discutendo la diversità dei metodi organizzativi. La seconda parte della tesi propone l’edizione critica della Crestomazia. L’apparato riproduce le lezioni originali dei testi, ai quali, come detto, Leopardi apporta interventi di varia natura, che riguardano soprattutto la grafia e la punteggiatura, ma che includono anche tagli e congetture. I materiali dell’apparato consentono di verificare così i processi redazionali che accompagnano la realizzazione dell’opera.
Per un’edizione critica della Crestomazia della prosa di Giacomo Leopardi. Officina, fonti, metodo / Lauro, Roberto. - ELETTRONICO. - (2022).
Per un’edizione critica della Crestomazia della prosa di Giacomo Leopardi. Officina, fonti, metodo
LAURO, Roberto
2022-01-01
Abstract
This PhD Thesis deals with the Crestomazia of prose writings, an anthology of Italian literature published by Leopardi in 1827. The study consists of two parts: the first one, divided into three chapters, is dedicated to the genesis, the sources and the method of Leopardi’s anthology; the second part contains the critical edition of the work. The first chapter retraces the genesis and the creative process of the Crestomazia, through the study of original documents (stored at the National Library of Naples) and references contained in other works, especially the letters and the Zibaldone. The anthology arises in the wake of the historiographical interests of 1819-1820, when Leopardi plans to write a treatise in seven books entitled Condizione presente delle lettere italiane. The work is part of a program for the renewal of Italian literature in a national and popular key and for the spread of its classics to a wide audience. Other projects and publications of the period, such as the commentary on Petrarch’s Canzoniere, share the same purpose. The second chapter is dedicated to the study of the sources of Crestomazia, that is to say, the editions that Leopardi uses to select the texts. This research is functional to the creation of the critical edition, whose apparatus reports the variants of the original excerpts, which Leopardi modifies in various ways, especially in their linguistic structure. The study of the sources required a contextual analysis of a series of methodological issues preparatory to their identification. The third chapter explains Leopardi’s method in organizing his anthology. His model is to be traced in the Leçons de littérature et de morale by M. Noël and M. Delaplace, from which he derives the general setup of his Crestomazia; however, Leopardi makes significant changes to the original structure. The anthology is not ordered chronologically but by rhetorical genres, and the excerpts are paired based on thematic and conceptual affinity, as demonstrated by the analysis of the section Narrazioni. Furthermore, the chapter deals with the methodological difference between the Crestomazia of prose writings and the Crestomazia of poetry (1828). The second part of the thesis provides the critical edition of the Crestomazia of prose writings. The critical apparatus reproduces the original versions of the texts, to which, as already mentioned, Leopardi brings various changes, mainly concerning spelling and punctuation, but also including cuts and conjectures. Such apparatus thus allows to verify the editorial processes that accompany the realization of the work.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
LAURO_TESI DI DOTTORATO.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Tesi di dottorato
Licenza:
DRM non definito
Dimensione
6.48 MB
Formato
Adobe PDF
|
6.48 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.