This research project is part of the Eureka program supported by the Marche region, the University of Macerata and the Pluservice srl company based in Senigallia, Marche. The study of human beings and human behaviour is the starting point of the research and inspiration for innovation, which is considered as key point for all project partners. The research is based on the idea of helping to deepen the different aspects of human behaviour in digital environments, in order to experimentally develop and evaluate cutting-edge technological products aimed to the life quality of end users and the perception of well-being, usability of the product. The need to deepen the aspect of human / digital technology interaction led to the following research question: how do people of different ages, education and generations learn, understand and approach to digital technology. How can digital technology be included in daily use, the development of a sense of belonging to the territory and in the learning process. The research was conducted in the three-year period 2017-2020. It includes the study of the state of the art and the theoretical basis of research, methods and tools of research, analysis of the development of the digital world, the description of generations in the digital world and their relationship and their approach with digital technology, descriptive and correlative analysis of the observations of the use of digital technology, analysis of the use of digital technologies in the context of lifelong learning. The text of the thesis contains 5 appendices with additional materials that could help to better understand some stages of the research.

Il presente progetto di ricerca si inserisce in un programma Eureka sostenuto dalla regione Marche, l'Università di Macerata e l’azienda Pluservice srl, una società con sede a Senigallia, Marche. Lo studio degli esseri umani e del comportamento umano è il punto di partenza della ricerca e ispirazione per l'innovazione, che viene considerata il punto molto importante per tutti i partner del progetto. La ricerca si basa sull’idea di aiutare ad approfondire i diversi aspetti dei comportamenti umani negli ambienti digitali, al fine di sviluppare e valutare sperimentalmente prodotti tecnologici all'avanguardia volti alla qualità della vita degli utenti finali e la percezione del benessere, ma anche all’usabilità del prodotto stesso. La necessità di approfondire l’aspetto di interazione uomo/tecnologia digitale ha postato alla seguente domanda di ricerca: in che modo apprendono, comprendono e si approcciano alla tecnologia digitale le persone di età, educazione, istruzione e generazioni diversi. Come si può includere la tecnologia digitale nel uso quotidiano, lo sviluppo del senso di appartenenza al territorio e nel processo di apprendimento. La ricerca è stata condotta nel triennio 2017-2020 e comprende lo studio di stato di arte e la base teorica della ricerca, metodi e strumenti della ricerca, analisi dello sviluppo del mondo digitale, la descrizione delle generazioni nel mondo digitale e la loro relazione e il loro approccio con la tecnologia digitale, analisi descrittiva e correlativa delle osservazioni dell’uso della tecnologia digitale, analisi del uso delle tecnologie digitali nel contesto di lifelong learning. Il testo della Tesi contiene 5 appendici con i materiali aggiuntivi che potrebbero aiutare a comprendere meglio alcuni tappe della ricerca.

CITIZENSHIP, PARTICIPATION AND MULTIMEDIA COMMUNITIES. NEW CHALLENGES IN THE PERSPECTIVE OF LIFELONG LEARNING

KAZANTSEVA LIVIYA
2021-01-01

Abstract

This research project is part of the Eureka program supported by the Marche region, the University of Macerata and the Pluservice srl company based in Senigallia, Marche. The study of human beings and human behaviour is the starting point of the research and inspiration for innovation, which is considered as key point for all project partners. The research is based on the idea of helping to deepen the different aspects of human behaviour in digital environments, in order to experimentally develop and evaluate cutting-edge technological products aimed to the life quality of end users and the perception of well-being, usability of the product. The need to deepen the aspect of human / digital technology interaction led to the following research question: how do people of different ages, education and generations learn, understand and approach to digital technology. How can digital technology be included in daily use, the development of a sense of belonging to the territory and in the learning process. The research was conducted in the three-year period 2017-2020. It includes the study of the state of the art and the theoretical basis of research, methods and tools of research, analysis of the development of the digital world, the description of generations in the digital world and their relationship and their approach with digital technology, descriptive and correlative analysis of the observations of the use of digital technology, analysis of the use of digital technologies in the context of lifelong learning. The text of the thesis contains 5 appendices with additional materials that could help to better understand some stages of the research.
2021
Il presente progetto di ricerca si inserisce in un programma Eureka sostenuto dalla regione Marche, l'Università di Macerata e l’azienda Pluservice srl, una società con sede a Senigallia, Marche. Lo studio degli esseri umani e del comportamento umano è il punto di partenza della ricerca e ispirazione per l'innovazione, che viene considerata il punto molto importante per tutti i partner del progetto. La ricerca si basa sull’idea di aiutare ad approfondire i diversi aspetti dei comportamenti umani negli ambienti digitali, al fine di sviluppare e valutare sperimentalmente prodotti tecnologici all'avanguardia volti alla qualità della vita degli utenti finali e la percezione del benessere, ma anche all’usabilità del prodotto stesso. La necessità di approfondire l’aspetto di interazione uomo/tecnologia digitale ha postato alla seguente domanda di ricerca: in che modo apprendono, comprendono e si approcciano alla tecnologia digitale le persone di età, educazione, istruzione e generazioni diversi. Come si può includere la tecnologia digitale nel uso quotidiano, lo sviluppo del senso di appartenenza al territorio e nel processo di apprendimento. La ricerca è stata condotta nel triennio 2017-2020 e comprende lo studio di stato di arte e la base teorica della ricerca, metodi e strumenti della ricerca, analisi dello sviluppo del mondo digitale, la descrizione delle generazioni nel mondo digitale e la loro relazione e il loro approccio con la tecnologia digitale, analisi descrittiva e correlativa delle osservazioni dell’uso della tecnologia digitale, analisi del uso delle tecnologie digitali nel contesto di lifelong learning. Il testo della Tesi contiene 5 appendici con i materiali aggiuntivi che potrebbero aiutare a comprendere meglio alcuni tappe della ricerca.
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11393/291593
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