The EUREKA PhD program, that will be presented in this work, was created thanks to the partnership between the University of Macerata, the Marche Region and the Anffas Onlus association of Macerata. The disciplinary area of reference, in which the research conducted takes shape, is the Special Pedagogy field. The main focus of the study is the issue related to the implementation of life projects for people with intellectual disabilities. In detail, the epistemological framework of the Quality of Life was explored (Giaconi, 2015), in reference to one of the pivotal domains of pedagogical planning, namely the construct of self-determination. The study carried out during the three-year period made it possible to appreciate educational developments and significant life trajectories for adolescents with intellectual disabilities who participated in the research project.
Il percorso di dottorato di ricerca EUREKA, che verrà presentato in questo lavoro, è stato realizzato grazie alla partnership tra l’Università degli Studi di Macerata, la Regione Marche e l’associazione Anffas Onlus di Macerata. L’ambito disciplinare di riferimento nel quale prende forma la ricerca condotta è quello della Pedagogia Speciale, ed ha avuto come focus l’approfondimento di tematiche connesse alla realizzazione di progetti di vita per persone con disabilità intellettive. Nel dettaglio, è stato approfondito il quadro epistemologico della Qualità della Vita (Giaconi, 2015), in riferimento ad uno dei dominio cardine della progettazione pedagogica, ovvero il costrutto dell’autodeterminazione. Lo studio effettuato nel corso del triennio ha permesso di apprezzare sviluppi educativi e traiettorie di vita significative per gli adolescenti con disabilità intellettive che hanno partecipato al progetto di ricerca.
Progetto Mongolfiera, servizi innovativi per il potenziamento e il supporto di giovani con disabilità intellettive e delle loro famiglie / DEL BIANCO, Noemi. - ELETTRONICO. - (2021).
Progetto Mongolfiera, servizi innovativi per il potenziamento e il supporto di giovani con disabilità intellettive e delle loro famiglie
DEL BIANCO NOEMI
2021-01-01
Abstract
The EUREKA PhD program, that will be presented in this work, was created thanks to the partnership between the University of Macerata, the Marche Region and the Anffas Onlus association of Macerata. The disciplinary area of reference, in which the research conducted takes shape, is the Special Pedagogy field. The main focus of the study is the issue related to the implementation of life projects for people with intellectual disabilities. In detail, the epistemological framework of the Quality of Life was explored (Giaconi, 2015), in reference to one of the pivotal domains of pedagogical planning, namely the construct of self-determination. The study carried out during the three-year period made it possible to appreciate educational developments and significant life trajectories for adolescents with intellectual disabilities who participated in the research project.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Tesi_Del Bianco.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Tesi di dottorato
Licenza:
Creative commons
Dimensione
1.94 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.94 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.