Nella definizione più conosciuta, data dal rapporto di Brundtland, il termine “sviluppo sostenibile” significa integrare gli obiettivi economici, sociali e ambientali della società, al fine di massimizzare il benessere umano nel presente senza compromettere la capacità delle generazioni future di soddisfare i propri bisogni (ONU 1987). Negli ultimi anni, quest’ultimo ha rappresentato un importante obiettivo di politica economica per tutti i paesi del Mondo come conseguenza della forte presa di coscienza riguardo ai cambiamenti climatici che hanno portato a numerose problematiche ambientali. Generalmente, le politiche rivolte alla protezione dell’ambiente consistono in una serie di misure orientate a migliorare l'efficienza sul consumo di energia e a ridurre i comportamenti inefficienti. L'utilizzo di tali strumenti, mirati a ridurre la quantità di emissioni e a promuovere la conservazione dell'ambiente in base ad accordi internazionali, in alcuni casi viene tutt’ora scoraggiato da alcuni politici e governi che interpretano queste misure come un peso per lo sviluppo di alcune economie. (Ciaschini and all, 2009) Dopo anni di dialogo difficile e forte il dibattito con i paesi occidentali sulle questioni relative alla tutela dell'ambiente e alla riduzione delle emissioni di CO2, l'emergenza ambientale è ufficialmente entrata nel programma di governo della Cina. Questo è certamente un passo importante verso la realizzazione di un'azione unica contro il cambiamento climatico, tuttavia, la questione ambientale in Cina deve essere affrontata e dibattuta come una "rivoluzione culturale" che coinvolge tutti gli attori del sistema economico, dalle attività produttive ai settori istituzionali. L’incredibile crescita economica della Cina, nel corso degli ultimi tre decenni, è attribuita soprattutto al suo impressionante sviluppo industriale; infatti la Cina ad oggi nonostante i numerosi progressi in tema ambientale, è ancora come uno dei maggiori produttori di emissioni biossido di carbonio (CO2) dovuto soprattutto al massiccio utilizzo del carbone come fonte di energia. (IEA, 2014). Tuttavia, la Cina, sta facendo progressi significativi nella lotta contro i cambiamenti climatici, tra cui l'impegno espresso durante la Conferenza sul Clima di Parigi (COP21) a ridurre al massimo le emissioni di carbonio entro il 2030. Il Governo Cinese, attraverso l’obiettivo di riduzione dell’uso del carbone ad elevate intensità energetica a favore di produzione di energie rinnovabili più pulite, ha chiaramente indicato che il Paese ha già iniziato a spostarsi verso un modello di sviluppo ecologicamente ed economicamente più sostenibile. Il tredicesimo piano quinquennale (2016-2021), in linea con i precedenti, contiene molte proposte di programmi che si rifanno direttamente o indirettamente ai principi dello sviluppo sostenibile: come la riduzione della povertà ed una migliore tutela dell’ambiente. In particolar modo, essi comprendono la riforma dei territori rurali, uno sviluppo industriale meno inquinante e più pulito, la promozione di veicoli ad energie rinnovabili, la protezione delle foreste, una gestione efficiente delle acque, ed un miglioramento del sistema di protezione sociale volto a ridurre il livello di povertà della popolazione. Tuttavia, anche se l'obiettivo politico cinese di costruire una “società socialista armoniosa” non è nuovo, questo ancora non è stato raggiunto. Quindi, alla luce di quanto detto, ci si è chiesti: come può la Cina riequilibrare la sua economia per affrontare al meglio le relative sfide di sradicamento della povertà, riduzione delle ineguaglianze e protezione dell'ambiente? Considerando la seguente domanda di ricerca, l'obiettivo di questo lavoro è studiare l'impatto economico di politiche ambientali volte alla riduzione delle emissioni di CO2 tenendo in considerazione l’analisi di distribuzione del reddito cinese. Il quadro di riferimento scelto, è la matrice di contabilità sociale (SAM) per la Cina per l’anno 2011. All’interno della SAM sono registrati tutti i flussi relativi alla circolare del reddito: produzione, generazione del valore aggiunto, attribuzione primaria e seconda del reddito, utilizzazione del reddito e formazione del capitale il tutto in contesto di economia aperta. I flussi relativi alla domanda intermedia, alla domanda finale, al valore aggiunto, secondo l’origine e la destinazione. Per queste ragioni, la costruzione della matrice di contabilità sociale della Cina (SAM) per il 2011, proposta in questo lavoro, offre un'analisi completa in grado di fornire una migliore comprensione del modo in cui i vari soggetti dell’economia cinese interagiscono tra loro. Successivamente, la SAM per la Cina è stata integrata con conti ambientali per le emissioni di CO2, al fine di includere il collegamento tra l'economia e l'ambiente, esplorando il rapporto tra attività produttive, inquinamento e distribuzione del reddito. Il fine di questo sforzo `e strettamente connesso alle esigenze della teoria per lo studio di aspetti sociali, economici, ambientali e la verifica dell’efficacia delle manovre di policy. L’analisi d’impatto, che può essere condotta avendo a disposizione tale base dati, implica l’implementazione di un modello multi-settoriale esteso basato sulla SAM, considerando esogene le esportazioni, la variazione delle scorte e gli oggetti di valore. Il modello multisettoriale esteso permette di mostrare l’interdipendenza economica fra i settori istituzionali e ed i settori produttivi più inquinanti. La matrice strutturale dell’economia, ricavata dalla soluzione di equilibrio del modello, permette di effettuare un’analisi di impatto relativa agli scenari di policy volte alle riduzioni delle emissioni inquinanti. L'analisi applicata seguirà il flusso circolare del reddito (derivato dalla SAM), per cui inserendo uno shock di politica economica su una data variabile macro è possibile misurare quantitativamente gli effetti diretti e indiretti prodotti sulle altre variabili macro all'interno del ciclo. Seguendo gli obiettivi del 13° piano quinquennale, l'accordo internazionale di azione per il Clima di Parigi e in conformità con i principi dello sviluppo sostenibile, gli interventi dei policy-makers sono mirati a ristrutturare la composizione della domanda finale in modo da raggiunge una riduzione delle emissioni di CO2. Questo lavoro, è stato importante per valutare una nuova struttura della domanda finale in grado di raggiungere un obiettivo composito: la sostenibilità economica ed il miglioramento ambientale. Lo scopo finale della ricerca è dimostrare la possibilità di combinare una politica orientata alla tutela ambientale con una politica che può sostenere le attività delle imprese e delle famiglie.
In recent years, sustainable development has been representing an important economic policy objective for World Countries as a consequence of the strong awareness for climate changes and the ensuing environmental damage. Environmental policies generally consist on a set of measures oriented to improve efficiency on energy consumption and reduce inefficient behaviours. The use of such instruments, aimed to reduce the amount of emissions and promote environmental conservation according to international agreements, in some cases is still discouraged by politicians and governments which interpret this measures as burdens to economies. After years of difficult dialogue and strong debate with the Western Countries on issues related to environmental protection and reduction of CO2 emissions, the environmental emergency has officially entered in the China’s Government agenda. This is certainly a major step towards the achievement of a unique action against the climate change concern, however, the environmental issue in China must be faced and debated like a “cultural revolution” that engages all the actors of the economic system from production activities to Institutional Sectors. The incredible economic growth of China, over the past three decades, is mainly attributed to its impressive industrial growth; in fact China is rated as one of the largest contributors of carbondioxide (CO2) (IEA, 2008). However, China is making significant progress in the fight against climate change, including a commitment to peak its carbon emissions around 2030. From ramping up its carbon intensity target to limiting coal use to implementing an emissions trading scheme, recent signs show that the country is already beginning to shift toward a more environmentally and economically sustainable model of development. The Thirtheen Five-Year Plan (2016-2021) contains many proposed programs bear directly or indirectly on poverty reduction, environmental stewardship or both. They include rural land reform, cleaner industrial development, promotion of new energy vehicles, protection of forests, efficient water management, and an improved social insurance system aimed at lifting people out of poverty. Although the Chinese political goal of building a socialist harmonious society is not new, this still has not been achieved. Therefore, how can China rebalancing its economy to better address the related challenges of eradicating poverty, reducing inequality and protecting the environment? Considering the following research question, the aim of this work is study the impact of environmental policy for the reduction of CO2 emission taking in account the Chinese distributional income analyses. The framework chosen in order to following this research’s objective is the Social Accounting Matrix (SAM). SAM is widely used for the analysis of income distribution in a socio-economic system. It is related to the National Accounts, but typically incorporates whatever degree of detail is required for special interests. The principal goal in constructing a SAM is to integrate elements of the income distribution into a single coherent accounting framework. For these reasons, a big effort has been made for building a Chinese Social Accounting Matrix (SAM) for 2011, that offers an analysis leading to a better understanding of the way the various agents in the real Chinese economy interact. Subsequently, the SAM for China has been integrated with environmental accounts for CO2 emissions, with the purpose to include the link from the economy to the environment, exploring the relationship between production activities, pollution and income distribution. The analysis applied will be an extended income–output loop (derived from a SAM), that can be quantitatively tested by sending a shock on a given macro variable and observing the effects on another macro variable within the loop. Consequently, there will be an identification of the traditional multipliers and the related impact components of a multisectoral model based on SAM integrated with the environmental accounting. Following the objectives of 13th Five Year Plan, the International Agreement of climate action and in accordance with the principles of sustainable development, the interventions designed by policy makers are required to aim at restructuring the final demand’s composition so that it achieves a reduction of the CO2 emissions.). In this work, it has been important to assess a new structure for the final demand which would be able to achieve a composite task: the economic sustainability and the environmental improvement. The final purpose of the research is demonstrate that it is possible to combine a policy oriented to the environmental protection with a policy that could sustain corporation activities and households.
TOWARD A NEW SUSTAINABLE DEVELOPMENT FOR CHINA: AN ENVIRONMENTAL MULTISECTORAL MODEL USING A SOCIAL ACCOUNTING MATRIX / Menatta, Barbara. - ELETTRONICO. - (2017).
TOWARD A NEW SUSTAINABLE DEVELOPMENT FOR CHINA: AN ENVIRONMENTAL MULTISECTORAL MODEL USING A SOCIAL ACCOUNTING MATRIX
MENATTA, BARBARA
2017-01-01
Abstract
In recent years, sustainable development has been representing an important economic policy objective for World Countries as a consequence of the strong awareness for climate changes and the ensuing environmental damage. Environmental policies generally consist on a set of measures oriented to improve efficiency on energy consumption and reduce inefficient behaviours. The use of such instruments, aimed to reduce the amount of emissions and promote environmental conservation according to international agreements, in some cases is still discouraged by politicians and governments which interpret this measures as burdens to economies. After years of difficult dialogue and strong debate with the Western Countries on issues related to environmental protection and reduction of CO2 emissions, the environmental emergency has officially entered in the China’s Government agenda. This is certainly a major step towards the achievement of a unique action against the climate change concern, however, the environmental issue in China must be faced and debated like a “cultural revolution” that engages all the actors of the economic system from production activities to Institutional Sectors. The incredible economic growth of China, over the past three decades, is mainly attributed to its impressive industrial growth; in fact China is rated as one of the largest contributors of carbondioxide (CO2) (IEA, 2008). However, China is making significant progress in the fight against climate change, including a commitment to peak its carbon emissions around 2030. From ramping up its carbon intensity target to limiting coal use to implementing an emissions trading scheme, recent signs show that the country is already beginning to shift toward a more environmentally and economically sustainable model of development. The Thirtheen Five-Year Plan (2016-2021) contains many proposed programs bear directly or indirectly on poverty reduction, environmental stewardship or both. They include rural land reform, cleaner industrial development, promotion of new energy vehicles, protection of forests, efficient water management, and an improved social insurance system aimed at lifting people out of poverty. Although the Chinese political goal of building a socialist harmonious society is not new, this still has not been achieved. Therefore, how can China rebalancing its economy to better address the related challenges of eradicating poverty, reducing inequality and protecting the environment? Considering the following research question, the aim of this work is study the impact of environmental policy for the reduction of CO2 emission taking in account the Chinese distributional income analyses. The framework chosen in order to following this research’s objective is the Social Accounting Matrix (SAM). SAM is widely used for the analysis of income distribution in a socio-economic system. It is related to the National Accounts, but typically incorporates whatever degree of detail is required for special interests. The principal goal in constructing a SAM is to integrate elements of the income distribution into a single coherent accounting framework. For these reasons, a big effort has been made for building a Chinese Social Accounting Matrix (SAM) for 2011, that offers an analysis leading to a better understanding of the way the various agents in the real Chinese economy interact. Subsequently, the SAM for China has been integrated with environmental accounts for CO2 emissions, with the purpose to include the link from the economy to the environment, exploring the relationship between production activities, pollution and income distribution. The analysis applied will be an extended income–output loop (derived from a SAM), that can be quantitatively tested by sending a shock on a given macro variable and observing the effects on another macro variable within the loop. Consequently, there will be an identification of the traditional multipliers and the related impact components of a multisectoral model based on SAM integrated with the environmental accounting. Following the objectives of 13th Five Year Plan, the International Agreement of climate action and in accordance with the principles of sustainable development, the interventions designed by policy makers are required to aim at restructuring the final demand’s composition so that it achieves a reduction of the CO2 emissions.). In this work, it has been important to assess a new structure for the final demand which would be able to achieve a composite task: the economic sustainability and the environmental improvement. The final purpose of the research is demonstrate that it is possible to combine a policy oriented to the environmental protection with a policy that could sustain corporation activities and households.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
TESI phd_ Menatta.pdf
accesso aperto
Descrizione: TESI DI DOTTORATO
Tipologia:
Documento in post-print (versione successiva alla peer review e accettata per la pubblicazione)
Licenza:
DRM non definito
Dimensione
3.66 MB
Formato
Adobe PDF
|
3.66 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.