Finalità della Ricerca Partendo dall’analisi dei contributi di diversi autori sul disegno infantile, il nostro lavoro si pone la finalità di comprendere se sia possibile sostenere la costruzione delle competenze grafo-pittoriche dei bambini elaborando delle proposte che si collochino nell’area di sviluppo potenziale dei soggetti [Vygotskij, L.S. 1935/1973] e che facciano leva sul gioco come strumento di scaffolding [Bruner, J. S. 1964/1968]. Progetto di Ricerca Nella I Parte del lavoro si illustreranno i riferimenti scientifici passando in rassegna le diverse prospettive psicologiche sul tema del disegno e mettendo in relazione i contributi analizzati per giungere a una visione complessa e integrata della conoscenza in quest’area. Successivamente si descriverà il metodo e il paradigma teorico cui si è scelto di aderire, da cui discenderanno la scelta degli strumenti e la definizione del progetto. Nella II Parte del lavoro si presenterà il progetto di ricerca e si illustreranno i dati raccolti mediante la desk research, le osservazioni e le interviste; sulla base di questi dati, si articolerà di seguito il processo che ha portato all’ideazione e allo sviluppo di una linea di giochi finalizzata a sostenere la costruzione delle competenze grafo-pittoriche infantili. Infine, nella III Parte, si esporrà il monitoraggio effettuato dapprima con un campione di famiglie e successivamente con i bambini frequentanti alcune scuole distribuite sul territorio, al fine di valutare l’efficacia dei prodotti nel supportare e promuovere i processi di sviluppo perseguiti. Sulla base dei dati ricavati, delineeremo quindi le successive traiettorie di sviluppo della ricerca, tracciando un bilancio dei punti di forza e criticità del progetto.
Introduction Results of researches demonstrated that it is necessary to support children’s drawing using an approach that leverages awareness of the different phases of their development. In this way teachers and educators can give each child the possibility to bring out potentiality otherwise unexpressed. In order to pursue these aims the University of Macerata in collaboration with Clementoni Toys Company developed a new line of games oriented to support drawing skills. Research study The line developed during the Eureka Project, named “Sapientino Art”, currently includes 6 games for children, characterized by selected and graduated activities, tools and materials in order to support drawing skills. The contents of the games were defined according to a gathering of data, collected on a sample of 180 children belonging to different level of schools, between February and March 2015 (first phase) and June and July 2015 (second phase). During this period we tested hypothesized activities and materials in order to improve the line before the production. Every game has an educational guidebook for teachers, educators and parents with indicators on children’s drawing development and ideas to play together. In the last phase of the project (January - June 2016) we structured a follow-up with educators and teachers on a representative sample of 155 children attending infant schools and primary schools distributed in North, Centre and South of Italy. The objective of the follow-up is to recognise if these games can effectively support educators and teachers to stimulate children drawing abilities development.
Sostenere la costruzione delle competenze grafo-pittoriche infantili. Il gioco come strumento di scaffolding / DE CHIRO, Monica. - ELETTRONICO. - (2017).
Sostenere la costruzione delle competenze grafo-pittoriche infantili. Il gioco come strumento di scaffolding
DE CHIRO, MONICA
2017-01-01
Abstract
Introduction Results of researches demonstrated that it is necessary to support children’s drawing using an approach that leverages awareness of the different phases of their development. In this way teachers and educators can give each child the possibility to bring out potentiality otherwise unexpressed. In order to pursue these aims the University of Macerata in collaboration with Clementoni Toys Company developed a new line of games oriented to support drawing skills. Research study The line developed during the Eureka Project, named “Sapientino Art”, currently includes 6 games for children, characterized by selected and graduated activities, tools and materials in order to support drawing skills. The contents of the games were defined according to a gathering of data, collected on a sample of 180 children belonging to different level of schools, between February and March 2015 (first phase) and June and July 2015 (second phase). During this period we tested hypothesized activities and materials in order to improve the line before the production. Every game has an educational guidebook for teachers, educators and parents with indicators on children’s drawing development and ideas to play together. In the last phase of the project (January - June 2016) we structured a follow-up with educators and teachers on a representative sample of 155 children attending infant schools and primary schools distributed in North, Centre and South of Italy. The objective of the follow-up is to recognise if these games can effectively support educators and teachers to stimulate children drawing abilities development.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
TESI DI DOTTORATO - DE_CHIRO.pdf
accesso aperto
Descrizione: TESI DI DOTTORATO
Tipologia:
Documento in post-print (versione successiva alla peer review e accettata per la pubblicazione)
Licenza:
DRM non definito
Dimensione
3.82 MB
Formato
Adobe PDF
|
3.82 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.