This article presents only some results that emerged from a complex field research activity carried out between 2018 and 2019. The research was motivated by the participation in the “Trans-Urban EU-China” international project, dedicated to the «transition towards urban sustainability through socially integrative cities in the EU and in China». Specifically, the empirical study focused on “Scarabò. A city to educate”, a festival of education that takes place every year in the historic center of Macerata, making more than 40 educational workshops and several recreational activities available to children and all citizens. On this occasion, the outcomes of the interviews given by 111 children participating in the initiative are reported, and we pedagogically dwell on the subjects of the educating city, seen from the perspective of lifelong education, and of urban spaces conceived as spaces of significant relationship. “Together is better” is the expression that summarizes the children’s responses, which urge to rethink the places of the city educationally.
Questo articolo presenta solo alcuni risultati emersi da una complessa attività di ricerca sul campo effettuata tra il 2018 e il 2019. La ricerca è stata motivata dalla partecipazione al progetto internazionale denominato Trans-Urban EU-China, dedicato alla «transizione verso la sostenibilità urbana attraverso città socialmente integrative nell’Ue e in Cina». Nello specifico, lo studio empirico si è concentrato su “Scarabò. Una città per educare”, festival dell’educazione che si svolge ogni anno nel centro storico di Macerata, mettendo a disposizione dei bambini e di tutta la cittadinanza più di 40 laboratori educativi e varie attività ludiche. In questa occasione, vengono riportati i risultati delle interviste somministrate a 111 bambini partecipanti all’iniziativa e ci si sofferma pedagogicamente sui temi della città educante, colta secondo la prospettiva dell’educazione permanente, e degli spazi urbani come spazi di relazione significativa. “Insieme è meglio” è l’espressione che riassume le risposte dei bambini, le quali invitano a ripensare educativamente i luoghi della città.
Insieme è meglio. Riflessioni pedagogiche sul caso “Scarabò. Una città per educare”
d'Aniello, F.
2020-01-01
Abstract
This article presents only some results that emerged from a complex field research activity carried out between 2018 and 2019. The research was motivated by the participation in the “Trans-Urban EU-China” international project, dedicated to the «transition towards urban sustainability through socially integrative cities in the EU and in China». Specifically, the empirical study focused on “Scarabò. A city to educate”, a festival of education that takes place every year in the historic center of Macerata, making more than 40 educational workshops and several recreational activities available to children and all citizens. On this occasion, the outcomes of the interviews given by 111 children participating in the initiative are reported, and we pedagogically dwell on the subjects of the educating city, seen from the perspective of lifelong education, and of urban spaces conceived as spaces of significant relationship. “Together is better” is the expression that summarizes the children’s responses, which urge to rethink the places of the city educationally.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
d'Aniello_Insieme-meglio-Scarabò_2020.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Versione editoriale (versione pubblicata con il layout dell'editore)
Licenza:
Creative commons
Dimensione
1.07 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.07 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.